اشتراک گذاری در twitter
Tweet
اشتراک گذاری در facebook
Share
اشتراک گذاری در linkedin
Share

واردات و صادرات جهانی ملزومات بهداشتی در سال 2022

آنالیز سالانه جریان واردات و صادرات ملزومات بهداشتی سال قبل توسط بخش تحقیقات Acimac/MECS به‌روز رسانی شد. پس از بازیابی قدرتمند در سال 2021، صادرات ملزومات بهداشتی در سال 2022 یک کاهش 5.6 درصدی را در تمام مناطق تولیدی پشت سر گذاشت.

صادرات و واردات جهانی ملزومات بهداشتی سرامیکی با رشد ترکیبی سالانه 4.6 درصد، با 71.3 درصد رشد از 2.16 میلیون تن به 3.7 میلیون تن در  دوره 2010-2022 رسیده است. با این حال روند مثبت دوره (به استثنای سال 2020  و به دلیل همه‌گیری) در سال 2022 و با کاهش 5.6 درصدی صادرات نسبت به سال 2021 متوقف شد. این روند منفی در تمام مناطق جغرافیایی تولیدی و در تمام کشورهای صادرکننده اصلی مشاهده شد.

آسیا همچنان بزرگترین صادرکننده ملزومات بهداشتی در جهان باقی ماند و علیرغم کاهش 3.5 درصدی و صادرات 2.44 میلیون تن در سال 202.2، سهم خود از صادرات جهانی را به %66 افزایش داد. این نتیجه ناشی از روند کاهشی در تقریبا کلیه کشورهای بزرگ صادرکننده آسیا یعنی چین، هند، تایلند، ویتنام به استثنای ایران بود.

میزان صادرات اتحادیه اروپا، که دومین صادرکننده بزرگ جهان محسوب می‌شود، نیز با %3.7 کاهش به 520000 تن رسید. سه کشور بزرگ صادرکننده، با وجود تفاوت‌هایی که در طی این مسیر داشتند، به تنهایی نیمی از صادرات را به خود اختصاص دادند. سطح صادرات لهستان و پرتغال در سطح سال 2021 حفظ شد اما صادرات آلمان %4.6 کاهش یافت. صادرات آمریکای شمالی (NAFTA) با یک کاهش شدید و دو رقمی (%13.5 کاهش در مقایسه با سال 2021) به 328000 تن رسید. کاهش ده درصدی صادرات مکزیک دلیل اصلی این روند کاهشی بود. صادرات سایر کشورهای اروپایی (غیر اتحادیه) نیز با %13.1 کاهش به 253000 تن در سال رسید و کاهش 8.3 درصدی صادرات ترکیه (187000 تن) نقش مهمی در این روند داشت. روند صادرات آمریکای جنوبی و آفریقا نیز با به ترتیب %15.4 کاهش و صادرات 84000 تن در سال و %7 کاهش و صادرات 73000 تن در سال کاهشی بود.

رتبه‌بندی 10 کشور برتر صادرکننده در سال 2022 تغییرات بسیار کمی را در مقایسه با سال قبل پشت سر گذاشت. و تنها لهستان از مقام ششم به پنجم و ایران از مقام دهم به نهم ارتقا پیدا کرده و جایگزین تایلند و ویتنام شدند.

چین با صادرات 1.92 میلیون تن (افت 2.6 درصدی نسبت به سال 2021) همچنان در صدر رده بندی باقی ماند. این کشور به تنهائی %78 از صادرات آسیا و %52 از صادرات جهان را به خود اختصاص داده است.

میزان صادرات مکزیک، دومین بزرگترین صادرکننده جهانی، با سهم 8 درصدی از صادرات جهانی با کاهش 10.2 درصدی به 295000 تن رسید. هند نیز به دنبال رشد قدرتمند سال 2021، با یک کاهش 4.99 درصدی با کاهش حجم صادرات از 264000 به 251000 روبرو شد. پس از آن ترکیه با 187000 تن (%8.3-)، لهستان 91000 تن (%0.2+)، تایلند، آلمان، پرتغال، ایران و ویتنام قرار دارند. در مجموع 10 کشور بزرگ صادرکننده ملزومات بهداشتی، %84 از کل صادرات جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

متن کامل این مقاله در شماره 61 نشریه گزیده دنیای سرامیک مطالعه بفرمایید.

مقالات مرتبط

از سر گرفته شدن رشد صادرات چین

رشد 6.2 درصدی صادرات صنعت کاشی و سرامیک چین در سال 2023، روند نزولی سال‌های قبل را معکوس کرد.صنعت کاشی و سرامیک چین با رشد

مقاله های اخیر

عناوین اصلی

بیشتر بخوانید