رشد 6.2 درصدی صادرات صنعت کاشی و سرامیک چین در سال 2023، روند نزولی سالهای قبل را معکوس کرد.
صنعت کاشی و سرامیک چین با رشد 6.2 درصدی صادرات و رسیدن از 579 میلیون مترمربع در سال 2022 به 615 میلیون متر مربع در سال 2023، به بیش از یک دهه کاهش پیوسته مقدار صادرات خود پایان داد. با توقف این مسیر نزولی، برتری جایگاه این بزرگترین صادرکننده جهان که در معرض خطر جدی هند قرار داشت حفظ شد. در سال گذشته میزان صادرات هند با %39.6 افزایش به 589.5 میلیون مترمربع در سال رسید.
دلیل اصلی این بهبود صادرات، رشد فروش در آمریکای لاتین (74 میلیون متر مربع معادل، افزایش 53 درصدی معادل با 26 میلیون مترمربع در مقایسه با سال 2022) و در آفریقا (48 میلیون متر مربع، 6 میلیون متر مربع بیشتر از سال 2022) بود. صادرات چین به قاره آسیا که %71 از کل صادرات این کشور را تشکیل میدهد نیز، در سطح 438.6 میلیون مترمربع ثابت ماند.
جدول 1. صادرات کاشی و سرامیک چین بر اساس منطقه/ قاره (میلیون متر مربع)
از 20 بازار برتر کاشی و سرامیک چین، 13 بازار اول شامل فیلیپین، اندونزی، کره جنوبی، مالزی و تایلند در آسیا قرار دارند. سطح وارادات استرالیا، که ششمین بازار بزرگ چین به شمار میآید نیز، در 30 میلیون متر مربع حفظ شد. افزایش قابل توجه مقدار صادرات به چندین کشور منطقه آمریکای جنوبی مانند پرو (%37+)، شیلی (%47+) باعث شد تا این کشورها در کنار جمهوری دومینیکن (%98+) و کلمبیا (%51+)در میان ده مقصد برتر صادرات چین قرار داشته باشند. مقاصد اصلی صادرات چین به قاره آفریقا کشورهای کامرون، سنگال و آفریقای جنوبی بودند.
مقایسه صادرات چین و هند نشان میدهد که چین همچنان در آسیا، آمریکای جنوبی و اقیانوسیه رهبری صادرات محصولات سرامیکی را بر عهده دارد و هند در آفریقا و کشورهای غیر اتحادیه اروپا در اروپا پیشتاز است و (همچنین در آمریکای شمالی و اتحادیه اروپا در نتیجه ایجاد محدودیت در صادرات محصولات چینی با وضع تعرفههای تجاری سنگین).
جدول 2: بازارهای اصلی صادرات کاشی و سرامیک چین (میلیون متر مربع)