اشتراک گذاری در twitter
Tweet
اشتراک گذاری در facebook
Share
اشتراک گذاری در linkedin
Share
آزمایشگاه جدید نوآوری Sacmi افتتاح شد

جشن صدمین سالگرد Sacmi با افتتاح آزمایشگاه جدید نوآوری Sacmi و برگزاری مجموعه‌ای از رویدادها با عنوان «اندیشیدن دوباره به آینده» (Re-thinking the future) از 9 آپریل آغاز شد.

sacmi 100 logo elencoجشن 100 سال فعالیت Sacmi، 2019-1919، با مراسم قیچی کردن روبان برای آزمایشگاه نوآوری Sacmi آغاز شد، کارخانه‌ای با پلتفرم باز (open-platform) که به توسعه دانش فنی و تخصص در حوزه Industry 4.0 اختصاص دارد که فناوری‌ها و اینترنتِ اشیاء (Internet of Things) را ممکن می‌سازد.

این آزمایشگاه از طریق یک برنامه منطقه‌‌ای به عنوان بخشی از مناقصه‌ای برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های پیشرفته Industry 4.0 به طور مشترک تأمین مالی شد (Por Fesr 2014-2020) و نامزد تبدیل شدن به یک گره (node) در شبکه فناوری پیشرفته اِمیلیا – رومانیا (Emilia-Romagna) است؛ تأسیسات جدیدی که برای پشتیبانی از همه فعالیت‌های تجاری اصلی Sacmi (به ویژه خودکارسازی در صنایع سرامیک و بسته بندی) و Iprel (طراحی سخت‌افزار و نرم‌افزار برای خودکارسازیِ صنعتی و سرپرستان) طراحی شده است و یک پلتفرم باز نیز می‌باشد. به همراه Protesa (مهندسی معکوس، نمونه‌سازی اولیه) و Iprel (طراحی سخت‌افزار و نرم‌افزار برای خودکارسازیِ صنعتی و سرپرستان)، آزمایشگاه یک زیست‌بوم کامل نوآوری را عرضه می‌کند که در خدمتِ جامعه گسترده‌ترِ کسب و کار است. همان طور که پائولو مونگاردی (Paolo Mongardi) رئیس Sacmi اظهار داشت، نوآوری نه فقط فناوری است، بلکه مهم‌تر از آن یک عامل اجتماعی و فرهنگی است که تولید ثروت می‌کند؛ تا اندازه‌ای که آن را در اختیار یک جامعه قرار دهد.

مونگاردی خاطر نشان کرد: «در این 100 سال از تاریخ، Sacmi به لطف توانائی مردم‌مان در شناسائی و پیش‌بینیِ تغییر و مواجه شدن با چالش‌های خاص هر دوره تاریخی و زمینه اجتماعی – اقتصادی، بلندی‌های تولید دنیا را پیموده است. برای انجام وظیفه‌مان در این دوره زمانی حساس از گذار، باید در مأموریت بین نسلی خودمان تجدید نظر کنیم و پذیرای چالش‌های تازه‌ای باشیم، به ویژه چالش‌هایی که مربوط به پایداری و اقتصاد گردشی (circular economy) هستند».

«اندیشیدن دوباره به آینده»
افتتاح آزمایشگاه نوآوری Sacmi به موازات کنفرانس «فضاسازی برای نوآوری» (“Making space for innovation”) برگزار شد که نخستین رویداد از شش رویداد در برنامه «اندیشیدن دوباره به آینده» بود. موضوع این سری از سمینارها، تبدیل مدل‌های سازمانی و تجاری در عصر Industry 4.0 و با مذاکراتی است که دانشگاهیان و کارشناسان بین‌المللی در حوزه‌های مرتبط با تغییر، هوش مصنوعی و دیجیتالی کردنِ فرایند انجام دادند.

مربی علمیِ برنامه، رافائِل سِکی (Raffaele Secchi) مدیر مدرسه کسب و کار Liuc در کاستِلانزا (Castellanza) است. Secchi در سخنرانی خود با عنوان «اَبَر روندها و نوآوری فناورانه‌ای: تأثیر بر مدل‌های رقابتی» (“Megatrends and technological innovation: impact on competitive models”) خاطر نشان کرد که تا 2030 دستکم 15 درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) جهانی در حدود 40 کلان‌شهر که بیشترِ آن‌ها در آسیا واقع هستند، تولید خواهد شد. در این زمینه، سرعت انتخاب (و بنابراین ماندگاری) بیشتر شده است و جمعیتی عظیم از طبقه متوسط جدید در حال ظهور در مرحله جهانی است که مهارت‌های جدید و در نتیجه رقابت جدید به همراه می‌آورد.

در بحث اهمیت سرمایه انسانی و آموزش کسب و کار، آندره لیپارینی (Andrea Lipparini) استاد مدیریت نوآوری در دانشگاه بولونیا و مدیر دوره MBA اجرائی در مدرسه کسب و کار بولونیا عقیده دارد که رقابت‌پذیریِ کسب و کار به توانائی مداوم آن‌ها در جذب استعدادهای جوان بستگی خواهد داشت.

لوکا ماریا گامباردِلا (Luca Maria Gambardella) مدیر IDSIA، که یک مؤسسه پژوهشی مهم بین‌المللی هوش مصنوعی مستقر در لوگانو (Lugano) سوئیس است، در موضوع هوش مصنوعی بحث کرد. طبق نظر Gambardella، هوش مصنوعی (AI) پیشرفته قادر است تا کارکرد مغز انسان را تکرار کند که هم اکنون در صنعت ساخت اِعمال می‌شود. اگر چه تأثیر بر روابط انسان – ماشین در صنعت و جامعه آینده هنوز تعریف نشده است، اما وی اشاره کرد که تا کنون خودکارسازیِ جدید، همیشه فرصت‌های استخدامی تازه‌ای را ایجاد کرده است.

دوقلوی دیجیتالی: سامانه‌های تولید مؤثرتر و پایدارتر
بخش کنفرانسیِ این رویداد با صحبت‌های گیلدو بُسی (Gildo Bosi)، مدیر R&D و خودکارسازیِ Sacmi خاتمه یافت که فعالیت‌های انجام شده توسط آزمایشگاه نوآوری Sacmi را تشریح نمود. یکی از جنبه‌های مورد توجه خاص، توانائی توسعه دوقلوهای دیجیتالی، کپی‌های دیجیتالی دقیق نه فقط از دستگاه‌ها و ماشین‌آلات بلکه از محصولات، و راهبردهای مربوط به بازاریابی است. نتیجه این کار، حداکثر شخصی‌سازی با هزینه مناسب و توانائی برای حل مشکلات، پیش از بروز آن‌ها و توانمندی در کنترل تولید و سناریوهای بازار است که در حال حاضر در مرحله توسعه پروژه قرار دارند.

آزمایشگاه جدید حدود 40 پژوهشگر (شامل 20 تازه فارغ التحصیل) دارد و نقش مهم آموزشِ افراد حرفه‌ای را که لازم است تا این تغییرات آینده را به طور مؤثر مدیریت نمایند، عهده‌دار می‌باشد. همه سخنرانان توافق کردند که این وجودِ انسان و توانمندی آن‌ها برای تصور کردن و کنترل تغییر است که انقلاب فناورانه‌ای 4.0 را هدایت خواهد کرد.

 

مقالات مرتبط

تمدید همکاری IEG و ACIMAC تا سال 2030

همکاری گروه نمایشگاهی ایتالیا و انجمن تولیدکنندگان ماشین‌آلات تولید سرامیک ایتالیا در سه نسخه بعدی Tecna یعنی TECNA 2026،2028 و 2030 نیز ادامه خواهد داشت.گروه

آماده سازی برای Tecna 2024

تاکنون و در حالی که 8 ماه تا برگزاری این نمایشگاه در 24 تا 27 سپتامبر در Remini باقی‌مانده است، 200 غرفه دار حضور خود

مقاله های اخیر

عناوین اصلی

بیشتر بخوانید