اشتراک گذاری در twitter
Tweet
اشتراک گذاری در facebook
Share
اشتراک گذاری در linkedin
Share
نصب یک دستگاه ®Eco-Stock توسط Villeroy & Boch برای کربن‌زدایی از یک کارخانه در فرانسه

Villeroy & Boch به عنوان بخشی از سیاست‌گذارهای زیست محیطی و انرژی سایت صنعتی فرانسه، اقدام به امضای توافقنامه همکاری با Eco-Tech Ceram کرده است.

اخیرا شرکت تخصصی فرانسوی بازیابی انرژی و فروش سوخت‌های بدون کربن Eco-Tech Ceram که هم اکنون نیز شریک شرکت‌های پیشرویی مانند ArcelorMittal و Wienerberger است همکاری مهم دیگری را در بخش سرامیک آغاز کرده و قرارداد مهمی را با Villeroy & Boch برای تامین یک سیستم بازیابی حرارت اتلافی با نام ®Eco-Stock جهت سایت کارخانه واقع در فرانسه در Valence d’Agen به امضا رسانده است.

این شرکت چند ملیتی آلمانی که یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین برندهای جهانی در بخش محصولات مربوط به سرویس‌های بهداشتی و تندرستی و همچنین غذاخوری و سبک زندگی محسوب می‌شود، بر آن است تا با تکیه بر یک برنامه کامل چندین ساله کربن‌زدایی از تاسیسات تولیدی، عملکرد خود را در حیطه محیط زیست و انرژی کاملا متحول کند. عملیات اروپای این مجموعه علاوه بر چهار سایت در آلمان تاسیسات موجود در اتریش، سوئد، مجارستان، رومانی، بلژیک، هلند و فرانسه را نیز در بر خواهد داشت.

 Villeroy & Boch اصلی‌ترین فناوری‌های موجود در زمینه انتقال انرژی را در کارخانه Valence d’Agen خود که هم‌اکنون با ظرفیت تولید 180000 قطعه بهداشتی در سال مشغول به کار است به آزمون خواهد گذاشت و در ادامه سرعت به کار­گیری این فناوری‌ها در سایر مجموعه‌های خود را افزایش خواهد داد.

Laurent Santarelli که از سال 2020 مدیریت کارخانه جنوب فرانسه را بر عهده داشته است درباره اهداف این عملیات چنین توضیح می‌دهد:

“سرامیک محصولی است که به لطف دانش سنتی تولید خود از آزمون زمان سربلند بیرون آمده است. در حال حاضر، ما تولیدکنندگان محصولات سرامیکی برای سازگار شدن با چالش‌های زیست محیطی پیش روی این صنعت، چاره ای جز این نداریم که هرچه سریع‌تر تغییرات بنیادینی در چگونگی استفاده از انرژی ایجاد کنیم. Villeroy & Boch با تولید پایدار، هم‌افزایی با نقش‌آفرینان محلی، مهارت‌ها و منابع سایت فرانسه، به الگویی برای مسئولیت اجتماعی و تغییرات زیست‌محیطی بدل خواهد شد.”

Eco-Tech Ceram که تاکنون سه بار برنده جایزه Concours Mondial de l’Innovation شده است، با عرضه یک راهکار ذخیره حرارتی که قادر به ذخیره و بازیابی حرارت تلف شده است، نقش قابل توجهی در تحولات مربوط به انرژی و محیط زیست  صنعت فرانسه خواهد داشت.

سیستم ®Eco-Stock

 

منابع تجدیدپذیر انرژی و حرارت صنعتی اتلافی متغیر و متفاوت هستند. مصرف انرژی به مشخصات فرآیند صنعتی بستگی دارد و بهره‌وری این فرایندها نیز دائما و به صورت روزافزون توسط الزامات رقابت‌پذیری اقتصادی و تغییرات مصرف انرژی محدود می‌شود.

برای رفع این مشکل Eco-Tech Ceram سیستم ذخیره انرژی حرارتی با نام ®Eco-Stock را برای دماهای حداکثر 1000 درجه سانتیگراد تولید کرده است. این سیستم می‌تواند با انواع منابع مختلف و متناوب انرژی کار کند. ®Eco-Stock با کنترل مدت زمان، توان، دما و سرعت، جریان، انرژی الکتریکی کربن‌زدایی شده را با هزینه کمتر نسبت به احتراق سوخت‌های فسیلی (گاز طبیعی، نفت و غیره) نگهداری و دسته‌بندی کرده و تحویل می‌دهد. این سیستم همگام با الزامات بهره‌وری صنعتی، از انرژی‌های تجدیدپذیر و بازیافتی به بهترین شکل استفاده می‌کند و باعث رشد پایدار و سودآوری بیشتر شرکت‌ها می‌شود. Eco-Tech Ceram مقرون به صرفه‌ترین انرژی حرارتی کربن‌زدایی شده را به صنایع پر مصرفی (از لحاظ انرژی) مانند سرامیک، متالورژی و شیشه سازی عرضه می‌کند و علاوه بر این با ایجاد یک راهکار مناسب تامین مالی، امکان خریداری این سیستم با هزینه صفر را نیز برای شرکت‌ها ایجاد کرده است. روش کار سیستم بسیار ساده و کارآمد است. Eco-Tech Ceram در مرحله اول برای بهبود مصرف انرژی و بهره‌وری تاسیسات صنعتی موجود، اقدام به تنظیم ابزار می‌کند و در ادامه و با در نظر گرفتن خصوصیات سایت، راه­کار اعمال بازیابی گرمای تلف شده را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

نصب در سایت Valence d’Agen

در Villeroy & Boch نیز ابتدائاً گرمای اتلافی، نیاز به انرژی و پتانسیل بهبود کارآیی ماشین آلات مورد تجزیه‌و­تحلیل و ارزیابی قرار گرفتند. پس از تکمیل ارزیابی، Eco-Tech Ceram موثرترین راه­کار برای رفع نیاز به انرژی و یا بهبود بهره‌وری انرژی در کارخانه Valence d’Agen را مورد بررسی قرار داد. در راه­کار پیشنهادی برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی تا بهار 2023 یازده خشک‌کن موجود با پنج مدل کارآمدتر و جدیدتر جایگزین خواهند شد.

در مرحله دوم گرمای اتلاف شده از کوره تونلی در خشک‌کن‌ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت. با این کار میزان مصرف و انتشار گاز ­دی‌اکسیدکربن در پر مصرف‌ترین بخش نیروگاه به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت. این مجموعه بر آن است تا با جلوگیری از انتشار 1000 تن دی‌اکسید کربن در سال، میزان مصرف انرژی سالانه خود را تا 5.5 گیگاوات ساعت کاهش دهد.

Antoine Meffre مدیرعامل Eco-Tech Ceram چنین اظهار داشت: “ما به این همکاری جدید با یک برند معتبر و بزرگ در صنعت سرامیک بسیار افتخار می‌کنیم و خوشحالیم که می‌توانیم در عین افزایش سودآوری به گذار در استفاده از انرژی کم کربن کمک کنیم. ما در کنار Villeroy & Boch خواهیم بود و با ارائه راه­کارهای پایدار و مقرون به صرفه، کمک خواهیم کرد تا در مصرف انرژی صرفه جویی کنند و میزان تولید دی اکسید کربن و سایر گازهای گلخانه‌ای را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.”

اهداف Eco-Tech Ceram

در شرایط فعلی ژئوپلیتیک و افزایش قیمت سوخت‌های فسیلی ناشی از آن و همچنین تغییرات آب و هوایی، بازیابی گرمای هدر رفته در حال تبدیل شدن به الویت اول صنایع است. در حال حاضر بیش از یک سوم انرژی مصرف‌شده در صنعت به صورت گرما تلف می‌شود. این مقدار معادل با 2450 میلیون تن گاز دی اکسید کربن در سال، در سرتاسر جهان است.

Eco-Tech Ceram مصمم است تا با ارائه راهکارهای تخصصی فنی و مالی نوآورانه، پایدار و مقرون به صرفه نقش موثری در این حیطه داشته باشد. این کار می‌تواند به حل یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های امروز پیش روی صنعت، یعنی کاهش مصرف انرژی و ردپای کربن و در عین حال بهبود قابلیت رقابت‌پذیری صنایع منتهی شود.

در حال حاضر این شرکت فرانسوی در حال برنامه‌ریزی برای توسعه در سال‌های آینده و با هدف تبدیل شدن به رهبر پیشروی اروپایی در زمینه استفاده از انرژی کربن‌زدایی شده است. این شرکت علاوه بر ورود به بخش‌های جدیدی از بازار (انرژی‌های تجدیدپذیر، سوخت هیدروژنی، سیستم‌های خنک‌کننده و تبریدی، نمک‌زدایی از آب دریا) از Eco-Tech Ceram برای توسعه بیشتر راه­کارهای (نیرو به گرما)، (گرما به نیرو) و (نیرو به گرما به نیرو) و تضمین تولید ثابت انرژی الکتریکی کمک خواهد گرفت. انرژی الکتریکی اضافی منابع تجدیدپذیر قابلیت تبدیل به گرما و ذخیره شدن و توزیع متعاقب در نیروگاه را دارد.در صورتی که گرمای موردنیاز بیش از مقدار گرمای تولید شده از منابع تجدیدپذیر باشد، می‌توان با استفاده از یک توربین یا سیکل ORC با تبدیل انرژی ذخیره شده به برق به صورت محلی و یا با توزیع مجدد در شبکه از این انرژی استفاده کرد.

مقالات مرتبط

مقاله های اخیر

عناوین اصلی

بیشتر بخوانید