صادرات کاشی هند با رشد 31 درصدی در نیمه اول سال 2023 به 272 میلیون متر مربع رسید. هرچند چین همچنان مقام اول صادرکنندگان بینالمللی را دارد با این وجود افزایش صادرات هند باعث کاهش فاصله بین چین و این کشور شد.
بر اساس گزارش MECS/Centro Studi Acimac، هند که دومین کشور بزرگ صادرکننده و مصرفکننده کاشی در جهان محسوب میشود نیز مانند سایر صادرکنندگان در سال گذشته با مشکلات بزرگی که عمدتا به بحران انرژی و سطح بالای تورم مرتبط بودند روبرو بود. این مشکلات پیامدهای ناگواری برای تولید و مصرف داخلی به همراه داشت. در این میان شرکتهای کوچکتر و سازمان نیافتهتر بیشتر آسیب دیدند (بیش از 800 شرکت سرامیکی تنها در منطفه گجرات وجود دارند).
در مجموع تولید هند در سال 2022 به سطح 2300 میلیون مترمربع سال 2020 بازگشت. این مقدار %9.8 کاهش را نسبت به مقدار 2550 میلیون مترمربع در سال 2021 نشان میدهد. این کاهش در بخش مصرف با %15.4- حتی بارزتر هم بود.
با این حال بسیاری از کارشناسان داخلی و تولیدکنندگان پیشرو هندی بر این باور هستند که با بازگشت قیمت گاز به سطح قابل قبولتر، بهبود فعالیتهای ساختمانی و بهبود بسیار سریع صادرات، مشکلات سال 2022 احتمالا در اوایل سال جاری برطرف خواهند شد.
در سال 2022 هند نیز مانند سایر کشورهای صادرکننده سرامیک، شاهد کاهش میزان صادرات بود. با وجود کاهش 12.7 درصدی حجم فروش خارجی و رسیدن از 483 به 422 میلیون مترمربع که برای اولین بار در تاریخ هند اتفاق میافتاد این کشور موفق به حفظ جایگاه خود به عنوان سومین صادرکننده بزرگ سرامیک در جهان شد.
صادرات هندوستان %15 از صادرات جهانی و %18 از تولید ملی را به خود اختصاص داده است.
بر اساس دادههای گمرک هند، ارزش کلی صادرات هند با یک افزایش 18 درصدی به 1759 میلیون یورو رسید. این افزایش در نتیجه افزایش قیمت متوسط فروش از 3.1 یورو به 4.2 یورو در متر مربع به دست آمد که همچنان یکی از پایینترین قیمتها در میان کشورهای اصلی صادرکننده است.
بازارهای اصلی صادرات هند
رتبه کشورهایی که بازار اصلی صادراتی هند را تشکیل میدهند در سال 2022 نسبت به سال قبل تغییر چشمگیری داشت. ایالت متحده با یک افزایش 38.8 درصدی (از 20 به 28 میلیون متر مربع) بزرگترین بازار صادراتی هند بود. پس از ایالات متحده عراق (با %1.3- و 2.8 میلیون متر مربع)، امارات متحده عربی (با %8.2+ و 2 میلیون متر مربع) و عربستان صعودی قرار دارند. اعمال عوارض واردات روی کاشیهای هندی که برای نخستین بار از دو سال پیش در عربستان صعودی آغاز شد باعث شد تا فروش کاشی و سرامیک هندی در این کشور با یک کاهش 46 درصدی به 24 میلیون متر مربع برسد. نپال (با %12.5+ و 23 میلیون مترمربع) پنجمین بازار بزرگ صادرات بود و پس از آن کویت، عمان، اردن، تایلند و اندونزی قرار دارند.
در مجموع آسیا 55 از صادرات هند (233 میلیون متر مربع، %15-)، آفریقا %17 (%7.2-، 71.8 میلیون متر مربع)، آمریکای شمالی (NAFTA) 10.4 (منفی 4 درصد،44 میلیون متر مربع) را به خود جذب کرد. اتحادیه اروپا با %7.9 (%10.4-، 33 میلیون متر مربع)، کشورهای اروپایی غیر اتحادیه اروپا %5.3 (%12.8، 22.4 میلیون متر مربع) و آمریکای جنوبی %3.7 (%36.6-، 15.5 میلیون متر مربع) را به خود اختصاص دادند.
رشد چشمگیر در سال 2023
همانطور که پیشتر اشاره شد، این روند کاهشی در سال 2023 به شدت در حال تغییر است. بر اساس دادههای گمرک هند، در نیمه اول سال جاری، صادرات هند با رشد 31.1 درصدی (24.8+ از نظر ارزش) به 272.6 میلیون متر مربع رسید و پیشبینی میشود که در پایان سال از 500 میلیون متر مربع نیز بیشتر شود.
میزان صادرات به بازارهای اصلی نیز رشد چشمگیری داشت: امارات (%65+)، ایالات متحده (%57+)، عراق (%6+)، اسرائیل (%334+)، مکزیک (%84+)،کویت (%20+) و روسیه (%190+). این رشد در اتحادیه اروپا حدود %60 بود و صادرات به این ناحیه از 14.5 به 23 میلیون متر مربع رسید.
درصورت ادامه این رشد در نیمه دوم سال، هند دوباره در رتبهبندی کشورهای اصلی صادرکننده صعود خواهد کرد و در فاصله کمتری نسبت به چین خواهد ایستاد.