گروه تحقیقات Acimac تجزیه و تحلیل سالانه جریان واردات / صادرات چینی بهداشتی سرامیکی جهان را بهروز میکند. در سال 2018 صادرات چینی بهداشتی با رشد 4/9 درصدی نسبت به 2017 همچنان در حال افزایش بود و این روند مثبت را در همه مناطق جغرافیاییِ تولید نشان داد.
جریانهای واردات و صادرات چینی بهداشتی سرامیکی جهان با رشد 4/95 درصدی از 72/1 به 36/3 میلیون تن در دوره 2018-2008 افزایش یافت که متناظر با نرخ رشد سالانه ترکیبی 9/6 درصد است. در سال 2018 صادرات چینی بهداشتی با رشد 4/9 درصدی نسبت به سال 2017 همچنان رو به رشد بود و این روند مثبت را در همه مناطق جغرافیاییِ تولید بر جای گذاشت.
آسیا به لطف رشد قویتر در 2018 (2 میلیون تن، 4/13+%) و با افزایش سهم خود از صادرات جهان از 58٪ به 60٪، جایگاه خود را به عنوان بزرگترین صادرکننده چینی بهداشتی جهان تثبیت کرد. این امر عمدتاً به دلیل صادرات چینیها بود اگر چه سایر صادرکنندگان اصلی آسیا (هند، تایلند و ویتنام) نیز رشد صادرات دو رقمی را به ثبت رساندند. اتحادیه اروپا، دومین صادرکننده بزرگ جهان، به لطف عملکرد قوی پرتغال، آلمان و لهستان، سال 2018 را با رشد 7/2 درصدی تا 593،000 تن به پایان رساند؛ در حالی که صادرات ایتالیا در مقادیر سال 2017 ثابت باقی ماند. صادرات چینی بهداشتی از آمریکای شمالی (NAFTA) نیز با 3/2% افزایش به 375،000 تن رسید که تقریباً به طور کامل به خاطر کشور مکزیک بوده است، در حالی که صادرات از آمریکای جنوبی با 12٪ رشد به 89،000 تن رسید. در 2018، کشورهای اروپایی غیر اتحادیه اروپا روند 8 ساله رشد صادرات خود را ادامه دادند (4/8+% به 220،000 تن) که ناشی از افزایش بیشتر در صادرات ترکیه (6/9+%) بود. سرانجام، آفریقا در مقادیر سال 2017 با 66،000 تن ثابت ماند.
در ردهبندی 10 کشور صادرکننده برتر در سال 2018 با توجه به سال گذشته هیچ تغییر اساسی صورت نگرفته است، به جز این که هند از ترکیه پیش افتاد و به جایگاه سوم دست یافت و آلمان بالاتر از لهستان به رتبه هفتم صعود کرد. از بین ده کشور هشت کشور شاهد رشد سالانه در صادرات چینی بهداشتی خود بودند که تنها استثناءها لهستان (8/0-%) و ایتالیا (8/3-%) بودند. چین با 53/1 میلیون تن در سال 2018، از 244،000 تن در سال 2008 (که متناظر با نرخ رشد ترکیبی سالانه 20٪ است) همچنان در صدر جدول ردهبندی قرار دارد. در 2018 به 2/11% رشد نسبت به 2017 دست یافت تا یک رکورد جدید را در همه دوران به جای بگذارد. تنها چین 76 درصد از صادرات آسیا و 53 درصد از صادرات جهان را به خود اختصاص داده است. مکزیک، دومین کشور بزرگ صادرکننده با سهم 9/11 درصدی از صادرات جهانی به 343،000 تن رسید (5 درصد بیشتر نسبت به سال 2017) و روند صعودی خود را که به طور مداوم از سال 2013 تا کنون ادامه داشته است، حفظ کرد. هند با رشد تقریبا 33٪ نسبت به سال 2017 به 183،000 تن، به رده سوم صعود کرد و بالاتر از ترکیه رتبه چهارمی با 154،000 تن صادرات (6/9% افزایش نسبت به سال 2017) قرار گرفت.
مقاله کامل را در گزیده دنیای سرامیک 41 بخوانید.