سال 2021 سال ثبت نتایج بیسابقه در صنعت سرامیک ایتالیا بود و این صنعت افزایش 21 درصدی سال به سال درآمد کل و کسب 7.5 میلیارد یورو را به ثبت رساند. مانند همیشه بخش کاشی با مقدار فروش 6.2 میلیارد یورو (%20+ نسبت به سال 2020 و %15.4+ نسبت به سال 2019) مهمترین بخش بود و 5.2 میلیارد یورو از این مقدار به صادرات اختصاص داشت.
263 شرکت با داشتن 26537 کارمند و در بخشهای کاشی، ظروف بهداشتی، ظروف غذاخوری، مواد نسوز و آجر در صنعت سرامیک ایتالیا مشغول به فعالیت هستند و در سال 2021 گردش مالی 7.5 میلیارد یورویی را به ثبت رساندند که نسبت به سال 2020، %21 و نسبت به سال 2019، %14.5 افزایش را نشان میدهد. این آمار حاکی از افزایش تقریبا 1 میلیارد یورویی فروش در یک بازه زمانی دو ساله است.
جلسه سالانه اعضا نظرسنجی ملی آماری Confindustria Ceramica که در در 15 ژوئن برگزار شد با نمایش این چشمانداز بر رسیدن این صنعت و در مورد برخی از شاخصها از پیشی گرفتن آنها به مقادیر پیش ازهمهگیری تاکید دارد. نتایج حاصل نشان دهنده وقوع یک بهبود ساختاری در حال پیشروی با وجود مشکل ناخوشایند افزایش هزینهها است که تهدیدی در مسیر آن به شمار میآید.
صنعت کاشی و سرامیک
بخش کاشی و اسلبهای سرامیکی همچنان حوزه غالب در صنعت سرامیک ایتالیا است و تمامی بخشهای ابن حوزه شاهد بهبود قابل توجه بودند.
مقدار تولید در این بخش به 435.3 میلیون مترمربع رسید که بالاترین مقدار از سال 2008 به شمار میآید (%26+ نسبت به سال 2020 و %8.6+ نسبت به سال 2019).
مقدار فروش کل به بالاتر از 455.3 میلیون متر مربع رسید (%16.5+ نسبت به سال 2020 و %11.9+ نسبت به سال 2019) و تولیدکنندگان را وادار به استفاده از انبارهای خود کرد. بخشی از این حجم بالای تولید که از زمان بحران مالی سال 2008 به بعد دیگر مشاهده نشده بود به احیای مجدد بازار کساد ایتالیا نسبت داده میشود. با این وجود قسمت اعظم افزایش تولید ناشی از صادرات است. سرانجام پس از بیش از ده سال رکود، بهبود وضعیت فعالیتهای اقتصادی و نوسازی منجر به بهبود افزایش تقاضای داخلی شد. در نتیجه مقدار فروش داخلی کاشی ایتالیایی به 91.2 میلیون متر مربع (%24.4+ نسبت به سال 2020 و %9.2+ نسبت به سال 2019) رسید. این مقدار یک پنجم از مقدار فروش کل را تشکیل میدهد.
مقدار صادرات هم در همین بازه زمانی به 364 میلیون متر مربع افزایش یافت (%14.6+ نسبت به سال 2020 و %12.6+ نسبت به سال 2019). این مقدار بیشترین مقدار مشاهده شده از سال 2007 تاکنون است. میزان صادرات به اتحادیه اروپا در سال 2020 با فروش 218.5 میلیون متر مربعی و رشد 12.6 درصدی بهبود بسیار چشمگیری را تجربه کرد.
حجم فروش بیشتر و میانگین بالاتر قیمتها باعث به ثبت رسیدن گردش مالی 6.17 میلیارد یورویی برای تولیدکنندگان کاشی و سرامیک در ایتالیا شد (%20+ نسبت به سال 2020 و %15.4+ نسبت به سال 2019). 967 میلیون یورو از این مقدار مربوط به بازار داخلی بود که افزایش 34 درصدی را نسبت به سال 2020 و افزایش 16 درصدی را نسبت به سال 2019 نشان میداد. 5.2 میلیارد یورو نیز در نتیجه صادرات و در نتیجۀ رشد 18 درصدی نسبت به سال 2020 و رشد 15.3 درصدی نسبت به سال 2019 به دست آمد که کاملا بیسابقه است. متوسط قیمت فروش کاشی و سرامیک ایتالیا در پایان سال گذشته در بازارهای داخلی به 10.6 یورو و در بازارهای خارجی به 14.3 یورو در هر متر مربع رسید. این مقدار حدودا دو برابر بیشتر از قیمت محصولات شرکتهای بزرگ اسپانیایی و سه برابر بیشتر از رقبای ترکیهای است. لازم به ذکر است که صنعت کاشی و سرامیک ایتالیا از نظر ارزش صادرات در جهان پیشتاز بوده و بیش از یک چهارم ارزش کل وارادات و صادرات جهان را به خود اختصاص داده است.
مقدار سرمایهگذاری یکی دیگر از شاخصهایی بود که در سال 2021 بهبود پیدا کرد. و پساز کاهش طبیعی در سال 2020 به دلیل همهگیری Covid-19 در سال 2021 با کسب 350.6 میلیون یورو (%73+ نسبت به سال 2020)، تقریبا به سطح سال 2019 بازگشت. این مقدار %5.7 از گردش مالی کل را تشکیل میدهد.
شایان ذکر است که در کنار گردش مالی ناشی از تولیدات 131 شرکت فعال در ایتالیا، بخش قابل توجهی از درآمد (بیش از 900 میلیون یورو) در نتیجه تولیدات بینالمللی به دست آمده است. مجموعا 90 میلیون متر مربع کاشی در کارخانههای 15 شرکت خارجی که توسط 9 گروه ایتالیایی کنترل میشوند در اروپا و آمریکای شمالی تولید شد و بیشتر این تولیدات در بازارهای محلی همین مناطق به فروش رسید.
تصمیمگیری انعطافپذیر در میان اطمینان و نگرانی درباره آینده
همانطور که طی ماههای گذشته بارها به این مساله پرداختهایم، با وجود افزایش تقاضای استثنایی برای کاشی در بازارهای بینالمللی و ایتالیا، انفجار بیسابقه هزینه عوامل تولید باعث به خطر افتادن رقابتپذیری در بخش بینالمللی شده و تاثیر مهمی بر حاشیه سود شرکتها گذاشته است.
Giovanni Savorani که مجددا در نشست اعضای انجمن با %99.6 رای برای یک دوره دو ساله دیگر به ریاست Confindustria Ceramica انتخاب شده درباره این دو روند کاملا متضاد چنین میگوید:
“اینک در دوره منحصر به فردی از تاریخ به سر میبریم که در آن که عوامل متعدد فراوانی که کاملا خارج از کنترل ما هستند به بیثباتی زیاد و تغییرات بسیار سریع منجر شده اند. این موضوع باعث شده تا پیشبینی شرایط بسیار دشوار شده و چارهای جز این نداشته باشیم که در تصمیمگیریهای روزانه بسیار مراقب و انعطافپذیر باشیم. مسلم است که همچنان شاهد رشد دو رقمی فروش در نیمه اول سال 2022 هستیم و همه شرکتهای فعال در این صنعت در تلاش برای همگام شدن با سرعت سفارشات هستند. با این وجود تحلیلگران در مورد کاهش احتمالی تقاضا در نیمه دوم سال که عمدتا در نتیجه عوامل غیر قابل پیشبینی مرتبط با جنگ اوکراین محتمل است، هشدار میدهد. با این وجود تا زمانی که بازار به عملکرد قوی خود ادامه دهد مطمئن هستیم که میتوانیم با جبران تدریجی هزینههای گزاف جدید، در سال 2022 نیز به نتایجی که پیشتر به آنها دست پیدا کردیم، برسیم”.
در ادامه Giovanni Savorani به ارائه یک برآورد اولیه از هزینههای اضافی پرداخت:
“افزایش قیمت گاز طبیعی به تنهایی باعث تحمیل 900 میلیون یورو به قبوض این بخش خواهد شد. سایر افزایش هزینهها نیز عبارتند از: %224 افزایش قیمت پالتهای چوبی، %180 افزایش هزینه بستهبندی، %120 افزایش هزینه پلاستیک، پنج برابر شدن نرخ حملونقل دریایی، مواد اولیهای که تا %50 گرانتر از موادی هستند که از اوکراین تامین میشدند و نرخ سرسامآور تعرفههای ETS. تمام این موارد باعث ایجاد حدودا 1.6 میلیارد یورو هزینه اضافی میشوند. مشخصا امکان جبران تمام این هزینههای اضافی با افزایش قیمت محصولات وجود ندارد. زیرا پتانسیل محدودی برای افزایش قیمت وجود دارد و این موضوع فشار زیادی را به حاشیه سود شرکتها وارد میکند”.