اشتراک گذاری در twitter
Tweet
اشتراک گذاری در facebook
Share
اشتراک گذاری در linkedin
Share
توسعه اقتصادی آفریقا باعث رشد شهرنشینی و مصرف می‌شود

تا سال 2030 آفریقا 17 شهر با بیش از 5 میلیون نفر مقیم خواهد داشت.

 در میان ناآرامی‌ها، درگیری‌ها و بحران‌ها، اما در همان حال پتانسیل اقتصادی فراوان، آفریقای جدید به سوی شهری سازی و فناوری جدید می‌تازد و بسیاری از دولت‌های آن سخت تلاش می‌کنند تا به ثبات سیاسی دست یابند.

انتظار می‌رود که جمعیت فعلی 28/1 میلیارد نفری در طول 30-20 سال آینده تا یک میلیارد نفر بیشتر رشد کند و این به دلیل فشار جمعیتی شدید است (سن نیمی از تمام آفریقایی‌ها زیر 19 سال است!). این گسترش عظیم منجر به رشد سریع شهر نشینی خواهد شد.

کتاب جدیدی با عنوان انقلاب تجاری آفریقا توسط آچا لِکِه (Acha Leke) و جورجِس دِسوو (Georges Desvaux) (مک‌کینزی) و موتسا چیرونگا (Mutsa Chironga) رشد این قاره را مستند می‌کند و خاطر نشان می‌سازد که در سال 2015، آفریقا تنها شش شهر با بیش از 5 میلیون نفر مقیم داشت؛ در حالی که در سال 2030، تعداد 17 شهر شامل 5 شهر با جمعیت بیش از 10 میلیون نفر خواهد داشت. هم اکنون این فرایند با 24 میلیون آفریقایی که هر سال به شهرها می‌روند، در حال انجام است.

علیرغم تفاوت‌ها بین مناطق مختلف، رشد تولید ناخالص داخلی این قاره که در مجموع به طور کلی مثبت است (6/3+ درصد در سال 2017 با پیش بینی 1/4+ درصد برای دوره دو ساله 2019-2018) و همچنین درآمد قابل استفاده، دو شاخص هستند که در کنار همدیگر شرایط را برای رشد نمایی ایجاد می‌کنند.

در حالی که ریسک‌ها همچنان باقی می‌مانند، کشورهایی هم هستند که نسبتاً پایدارند و به سرعت در حال رشد هستند. یک مطالعه انجام شده توسط AfrAsia Bank نشان داد که کل دارایی‌های خصوصی در آفریقا بین سال‌های 2007 تا 2017 به طور متوسط ​​13 درصد افزایش و به میزان 3 درصد در سال 2018 افزایش یافته است. در طول 10 سال آینده افزایش 34 درصدی دیگری مورد انتظار است که تا پایان سال 2027 به 100/3 میلیارد دلار می‌رسد. موریس، غنا، رواندا و اوگاندا قوی‌ترین بازارهای اجرایی با نرخ‌های رشد ثروت خصوصی بین 90 درصد و 150 درصد خواهند بود. پیش بینی‌ها برای اتیوپی، موزامبیک، زامبیا، کنیا، بوتسوانا و نامیبیا نیز نسبتاً قوی (بین 50+ درصد و 80+ درصد) هستند؛ با وجودی که مثبت هستند، اما کم‌تر از رشد استثنایی پیش بینی شده در آفریقای جنوبی، آنگولا، مراکش، مصر، ساحل عاج، تانزانیا و نیجریه می‌باشند.

با توجه به رشد درآمد قابل استفاده و در نتیجه مصرف، نیاز فوری به توسعه یک صنعت تولیدی محلی که بتواند تقاضای داخلی را تأمین کند، حس می‌شود. تولید صنعتی در حال حاضر حدود 500 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود (12 درصد توسط شرکت‌های چینی تولید شده است) که می‌تواند در طول دهه آینده دو برابر شود.

Africas economic development drives urbanisation and consumption 11 07 2019

مقالات مرتبط

تعهد دائمی Florim به پایداری

شانزدهمین گزارش پایداری Florim به تشریح تعهدات اقتصادی، اجتماعی، زیست‌محیطی این گروه و همچنین نتایج به دست آمده توسط این مجموعه در سال 2023 و

از سر گرفته شدن رشد صادرات چین

رشد 6.2 درصدی صادرات صنعت کاشی و سرامیک چین در سال 2023، روند نزولی سال‌های قبل را معکوس کرد.صنعت کاشی و سرامیک چین با رشد

مقاله های اخیر

عناوین اصلی

بیشتر بخوانید