اشتراک گذاری در twitter
Tweet
اشتراک گذاری در facebook
Share
اشتراک گذاری در linkedin
Share

تولید و مصرف کاشی و سرامیک در جهان (در سال 2022)

بخش تحقیقات ACIMAC/MECS در ارائه ارقام کلیدی یازدهمین دوره گزارش سالانه «تولید و مصرف جهانی کاشی و سرامیک» از Ceramic World Review پیشی گرفت. بنابر این گزارش تولید و مصرف کاشی در سال 2022 به ترتیب %9.7 و %10.9 کاهش یافت. واردات و صادرات کاشی نیز با کاهش 8 درصدی نسبت به سال 2021 کاهش قابل توجهی را پشت سر گذاشت.

یازدهمین نسخه “تولید و مصرف جهانی کاشی و سرامیک” که توسط Acimac/MECS مرکز تحقیقاتی تهیه شده است در ماه اکتبر منتشر خواهد شد. این پژوهش با بیش از 300 صفحه نمودار، جدول و تفسیر، تجزیه و تحلیل دقیقی از تغییر ترندهای ده سال گذشته در صنعت، بازار، مصرف سرانه و صادرات در مناطق جغرافیابی ماکرو و همچنین در 76 کشور بزرگ تولیدکننده، مصرف کننده، صادرکننده و واردکننده کاشی را بررسی می‌کند. در نسخه امسال حجم واردات و صادرات هر کشور به صورت جداگانه و بر اساس نوع محصول (ظروف چینی سنگی، کاشی‌های تک و دو پخته و سایر موارد) مورد بررسی قرار گرفته است.

امسال نیز در کنار پژوهش فوق، نسخه چاپی دیگری با عنوان “تحلیل پیش‌بینی بازار کاشی و سرامیک 2023-2027” ارائه خواهد شد که حاوی اطلاعات مربوط به پیش‌بینی پنج ساله و به روز شده بازارهای جهانی کاشی و سرامیک است (برای اطلاعات بیشتر به info@mecs.org مراجعه کنید)

بازگشت سطح تولید کاشی به سطح سال 2019

همانطور که پیش‌بینی شده بود، کاهش رشد عمومی نیمه اول سال گذشته، توقف ناگهانی بهبود نرخ تولید، مصرف و حجم صادرات و واردات کاشی را به همراه داشت و شاخصه سال 2020-2021 بود. تورم، بحران انرژی و کاهش تقاضا به دنبال رونق اولیه پس از پایان همه‌گیری، بر عملکرد صنعت و بازار جهانی سرامیک که تا پایان سال 2022 به سطج تولید سال 2019 بازگشته بود تاثیر گذاشت. سطح صادرات و واردات نیز به سطح سال 2020 بازگشت.

تولید کاشی و سرامیک در جهان در سال 2022 با %9.7 کاهش به 16762 میلیون متر مربع رسید. این مقدار در سال 2021 برابر با 18572 میلیون متر مربع بود. این مقدار حاکی از یک کاهش 1.8 میلیارد متر مربعی است که عمدتا مربوط به چین است. مقدار تولید در آسیا با %11.6 کاهش از 13.8 به 12.2 میلیارد متر مربع کاهش یافت. این مقدار %73 از مقدار کل تولید جهانی لست و سهم چین در این مقدار کاهش یافته برابر با 1.55 میلیارد متر مربع است.

با این وجود در بیشتر نواحی دیگر شاهد کاهش مقدار تولید بودیم. مقدار تولید در کل قاره اروپا به 1908 میلیون متر مربع (11.4 درصد از تولید جهانی) کاهش یافت. در این میان کشورهای اروپایی عضو اتحادیه اروپا شاهد %8.4 افت (1267 میلیون متر مربع) و کشورهای اروپایی خارج از اتحادیه اروپا شاهد %13.5 افت (641 میلیون متر مربع) بودند. بخش اعظم این افت نتیجه کاهش رشد ترکیه و اوکراین بوده است.

سطح تولید در قاره آمریکا نیز کاهش داشت و به 1624 میلیون متر مربع رسید. با وجود ثابت ماندن تولید آمریکای شمالی در همان سطح سال 2021 (%0.3+ رشد و 378 میلیون متر مربع)، تولید در آمریکای مرکزی و جنوبی با %8.4 کاهش به 1246 متر مربع کاهش یافت.

برخلاف سایر قاره‌ها، در سال 2022 آفریقا با %13 رشد شاهد افزایش تولید به 1037 میلیون متر مربع بود. این رشد در نتیجه دستاوردهای مصرف الجزایر، غنا، کنیا و زامبیا به دست آمد.

در سال جاری تجارت بین­المللی به 2.77 میلیارد متر مربع کاهش یافت.

در سال 2022، صادرات جهانی با %8.1 کاهش، تمام دستاوردهای پیشین خود را از دست داد و به سطح 2770 میلیون متر مربع سال 2020 بازگشت. کاهش تولید بار دیگر تمام مناطق جغرافیایی به استثنای آمریکای شمالی را تحت تاثیر خود قرار داد. این منطقه شاهد رشد 5.8 درصدی و تولید 48 میلیون مترمربع در سال بود. تولید آسیا با %4.3 کاهش، از 1414 به 1353 میلیون متر مربع رسید. این مقدار 8.48 درصد از تجارت جهانی را تشکیل می‌دهد. صادرات اتحادیه اروپا نیز با %8.2 کاهش از 1051 میلیون متر مربع به 965 میلیون متر مربع رسید و %35 از حجم صادرات جهانی را به خود اختصاص داد. صادرات کشورهای اروپائی غیر اتحادیه اروپا نیز به شدت کاهش یافت (%26 افت و کاهش از 235 به 174 میلیون متر مربع). صادرات آمریکای مرکزی و جنوبی با %10.2 کاهش به 164 میلیون متر مربع و صادرات آفریقا با 22.7 درصد کاهش به 66 میلیون متر مربع رسید.

اتحادیه اروپا با صادرات %76.2 از تولیدات خود همچنان بیشترین سهم صادرات در سال 2022 را حفظ کرد و سایر رقبا با فاصله از آن قرار داشتند.

چین، اسپانیا، هند و ایتالیا بزرگ‌ترین صادرکنندگان (در مقیاس حجمی) بودند و ایتالیا با میانگین قیمت فروش 16.8 یورو در هر مترمربع، جایگاه رهبری خود را در حوزه ارزش محصولات تثبیت کرد.

با این وجود تمامی صادرکنندگان بزرگ در شش ماهه اول سال 2023 کاهش دو رقمی صادرات را تجربه کردند. در این میان هند با رشد 31 درصدی حجم و 24.8 درصدی ارزش صادرات یک استثنا بود.

می‌توانید متن کامل این مقاله را در شماره 59 نشریه گزیده دنیای سرامیک مطالعه کنید.

مقالات مرتبط

راه‌اندازی خط تولید %100 سبز Revigrés

Revigrés، شرکت Gruppo B&T را به عنوان شریک استراتژیک در پروژه‌های گسترش و پایداری برگزید.Revigrés که یکی از تولیدکنندگان برجسته کاشی و سرامیک در پرتغال

DalTile خدمات هوشمند Sacmi را برگزید

DalTile Mexico، خدمات پشتیبانی و نگهداری پیشگیرانه Sacmi را برای دستگاه پرس و آسیاب خود به کار خواهد گرفت.DalTile مکزیک که یک تولیدکننده کاشی واقع

مقاله های اخیر

عناوین اصلی

بیشتر بخوانید