حجم صادرات در سال ۲۰۲۴ با کاهش ۲.۵ درصدی روبرو شد، اما چین همچنان بزرگترین صادرکننده کاشی جهان از نظر حجم باقی ماند، جلوتر از هند.
در سال ۲۰۲۴، صادرات کاشیهای سرامیکی چین به روند نزولی ادامه داد؛ روندی که بیش از یک دهه است ادامه دارد و تنها در سال ۲۰۲۳ بهطور موقت قطع شد.
طبق دادههای مرکز تحقیقات Mecs، پس از رشد ۶ درصدی در سال ۲۰۲۳، صادرات چین در سال گذشته با کاهش ۲.۵ درصدی از ۶۱۵ میلیون مترمربع به ۶۰۰ میلیون مترمربع رسید. با این حال، این حجم صادرات هنوز هم چین را به بزرگترین صادرکننده کاشی جهان تبدیل میکند، عمدتاً به این دلیل که رقیب نزدیک آن، هند، با کاهش شدیدتری در صادرات روبرو شد و صادرات خود را در سال گذشته با ۱۱ درصد افت به ۵۲۵ میلیون مترمربع رساند.
بیش از ۷۰٪ از صادرات کاشی چین به آسیا میرود
کشورهای آسیایی سهم فزایندهای از صادرات چین را جذب میکنند. در سال ۲۰۲۴، آسیا (از جمله خاورمیانه) ۴۴۲.۵ میلیون مترمربع کاشی چینی وارد کرد (+۰.۹٪ نسبت به ۲۰۲۳)، که معادل تقریباً ۷۴٪ از کل صادرات چین است (در حالی که این رقم ده سال پیش ۵۲٪ بود). چهارده مورد از ۲۰ بازار بزرگ صادراتی چین در آسیا قرار دارند، که فیلیپین، اندونزی، کره جنوبی، مالزی و تایلند پنج بازار اول هستند.
فروش در آمریکای لاتین، دومین منطقه مهم صادراتی کاشی چین، در سال گذشته ۱۱٪ کاهش یافت و به ۶۶ میلیون مترمربع رسید. از میان بازارهای بزرگ این منطقه – پرو، شیلی، کلمبیا و جمهوری دومینیکن – تنها کلمبیا افزایش فروش را تجربه کرد.
کاهش صادرات چین به آفریقا که بیش از یک دهه ادامه داشته، در سال ۲۰۲۴ شدت بیشتری یافت، بخشی به دلیل رشد کارخانههای تولید کاشی تحت مالکیت چینیها در این قاره. صادرات به ۳۴ میلیون مترمربع کاهش یافت (-۲۹٪) و کشورهای اصلی مقصد صادرات شامل سنگال، کنیا، کامرون، غنا، نیجریه و آفریقای جنوبی بودند.
در همین حال، صادرات کاشی چین به اقیانوسیه افزایش یافت و در سال گذشته به ۳۷.۶ میلیون مترمربع رسید (+۱۰.۶٪ نسبت به ۲۰۲۳). از این میزان، حدود ۳۳ میلیون مترمربع (+۹.۴٪) به استرالیا فروخته شد که همچنان ششمین بازار بزرگ صادراتی چین است با سهمی حدود ۷۵٪.
از زمان اعمال تعرفههای ضد دامپینگ توسط ایالات متحده در سال ۲۰۲۰، صادرات چین به آمریکای شمالی تقریباً منحصراً به کانادا محدود شده است. کانادا در سال ۲۰۲۴ با رشد ۹٪ به ۹ میلیون مترمربع، شانزدهمین بازار بزرگ خارجی چین بود. همچنین، ۳ میلیون مترمربع دیگر به مکزیک و آمریکا صادر شد، اگرچه هر دو بازار کاهش فروش را تجربه کردند.
در نهایت، اروپا (شامل کشورهای عضو و غیرعضو اتحادیه اروپا) که اکنون به بازاری حاشیهای برای کاشیهای چینی تبدیل شده، در سال ۲۰۲۴ نیز کاهش بیشتری یافت و به ۸ میلیون مترمربع رسید.
بیش از ۸۰٪ از صادرات در ۲۰ بازار برتر متمرکز شده است
تحلیل دقیقتر عملکرد بازارهای صادراتی چین نشاندهنده روندهای جالبی است.
نخست اینکه فروش صادراتی به شدت در بازارهای بزرگ متمرکز است: در سال ۲۰۲۴، از حدود ۲۰۰ کشوری که چین به آنها کاشی صادر کرده، ۲۰ کشور نخست ۸۲.۶٪ از کل صادرات (از نظر حجم) را به خود اختصاص دادهاند (یا ۸۱٪ بدون احتساب هنگکنگ، منطقهای با اداره خاص)، یعنی معادل ۴۹۶ میلیون مترمربع از مجموع ۶۰۰ میلیون مترمربع.
۳۳ کشور دیگر بین ۱ تا ۵ میلیون مترمربع کاشی از چین وارد کردند، در حالی که واردات از سایر کشورها کمتر از ۱ میلیون مترمربع بوده است.
روند دوم، تفاوت قابل توجه بین کشورها است: در حالیکه شش کشور از ۲۰ بازار برتر در سال ۲۰۲۴ کاهش دو رقمی در حجم فروش داشتند (اندونزی، کامبوج، پرو، اسرائیل، میانمار و جمهوری دومینیکن)، شش کشور دیگر رشد چشمگیری را ثبت کردند (مالزی، تایلند، ویتنام، کره شمالی، کلمبیا و قزاقستان).
کاهش شدید در درآمدهای صادراتی
در حالیکه صادرات چین در سال ۲۰۲۴ از نظر حجم ۲.۵٪ کاهش یافت، این کاهش از نظر ارزش حتی شدیدتر بود. طبق دادههای گمرک چین، درآمد صادراتی از حدود ۴.۲۷ میلیارد یورو در ۲۰۲۳ به حدود ۳ میلیارد یورو در ۲۰۲۴ کاهش یافت (حدود ۳۰٪ کاهش). بیشتر بازارهای بزرگ از نظر ارزش نیز کاهش داشتند، حتی برخی از آنها که افزایش حجم فروش داشتند. تنها استثناها استرالیا (با افزایش ۲.۶٪ در ارزش صادرات به ۱۸۵ میلیون یورو) و قزاقستان (با افزایش ۲۸.۶٪ به ۳۱ میلیون یورو) بودند. قیمت فروش متوسط در همه بازارها بهطور قابل توجهی کاهش یافت و تنها در اندونزی ثابت ماند (۳.۲ یورو/مترمربع).