اشتراک گذاری در twitter
Tweet
اشتراک گذاری در facebook
Share
اشتراک گذاری در linkedin
Share
استفاده از نفلین در تولید لعاب‌های مات

لعاب‌های مات جلوه طبیعی شگفت‌آوری به کاشی‌ها می‌بخشند و امکانات طراحی بی‌پایانی را می‌گشایند.

sibelco logo elenco

اما ایجاد لعاب ماتی که از لحاظ سهولت در تمیز کردن و مقاومت به خراش و مواد شیمیایی نیز کاربردی باشد، می‌تواند بسیار چالش برانگیز باشد. علاوه بر این، گرایش به کاشی‌های با اندازه بزرگ به معنای آن است که تولید کنندگان برای کاهش مقدار ضایعات پخته هزینه‌بر، لازم است تا عیوب پین‌هول مربوط به لعاب را به حداقل برسانند

نفلین سینیت Spectrum®

نفلین سینیت Spectrum® که از ذخایر سیبِلکو (Sibelco) در نروژ به دست آمده است، ویژگی‌های زیبایی شناختی و عملکردی لعاب‌های مات را به چند روش ارتقاء می‌دهد و به کاهش هزینه‌های تولید نیز کمک می‌کند.

در مقایسه با سایر محصولات نفلینی، محتوای آلومینای بالاترِ Spectrum® مقاومت به خراش را بهبود می‌بخشد. همچنین این بدان معنی است که فرمول لعاب به مقادیر کم‌تری از آلومینای کلسینه شده گران و خاک رُس و کائولن کم‌تری احتیاج دارد که مقادیر زیاد از آن‌ها می‌تواند بر رئولوژی دوغاب لعاب و ظاهر زیبایی شناسانه سطحی اثر منفی بگذارد.

هنگامی که Spectrum® به جای فلدسپار استفاده می‌شود، دمای ذوب لعاب را کاهش می‌دهد (به لطف مقادیر بالای سدیم و پتاسیم) و در نتیجه به کاهش کلی مصرف انرژی کمک می‌کند. همچنین Spectrum® ضریب انبساط حرارتی (CoE) بالاتری نسبت به فلدسپات سدیمی استاندارد دارد (شکل 1) و باعث می‌شود CoE لعاب با CoE بدنه کاشی سازگارتر شود تا انطباق بدنه – انگوب – لعاب را بهبود بخشد.

از لحاظ دماهای پخت، نفلین سینیت Spectrum® تا °C1070 بسیار پایدار است؛ در حالی که دماهای سینترینگ و نرم شوندگی نزدیک به دمای پخت برای کاشی‌های شیشه‌ای شده لعاب‌دار هستند.

توسعه رنگ، میزان ماتی و سفیدی

آزمون‌های آزمایشگاهی انجام شده توسط Sibelco نشان می‌دهند که Spectrum® عاری از منیزیا و با مقدار 4/0 درصد اکسید باریم، توسعه رنگ جوهر دیجیتال را بهبود می‌بخشد و در عین حال، لعابی با ماتی سطح مناسب ارائه می‌دهد. از این نظر، Spectrum® از دیگر محصولات نفلینی در آزمایش‌ها بهتر است که یا توسعه رنگ خوب اما با ماتی کمتر یا ماتی بالاتر اما با توسعه رنگ پایین‌تری داشتند.

همچنین این آزمایش‌ها نشان دادند که کاشی‌های شیشه‌ای شده لعاب‌دار با لعاب ساخته شده با Spectrum® نسبت به کاشی‌هایی که از دیگر محصولات نفلینی ساخته شده‌اند، راحت‌تر تمیز می‌شوند.

وقتی سفیدی اهمیت دارد، به لطف مقادیر کم اکسید آهن و دی اکسید تیتانیوم (21/0 درصد)، Spectrum® دوباره از محصولات جایگزین نفلین بهتر عمل می‌کند؛ و به دلیل خلوص ذخایر Sibelco در نروژ، Spectrum® محتوای نفلینِ بالاتر از محصولات جایگزین دارد و حاوی کوارتز آزاد نیست.

بیشترین سازگاری برای افزایش بازده

به لطف ابعاد قابل توجه ذخایر نفلین سینیت Sibelco و تخصص تثبیت شده فرآوری آن، Spectrum® ویژگی‌های عالی ثبات و کیفیت دارد.

Spectrum® به کاهش چشمگیر مشکلات مربوط به پین‌هول‌ها کمک می‌کند و در نتیجه، ضایعات پس از پخت را کاهش می‌دهد. این امر به ویژه در هنگام لعاب زدنِ اسلب‌های بسیار بزرگ (مانند 3×5/1 متر) مهم است.

ذخایر نفلین سینیت Sibelco در شمال نروژ، نزدیک به آلتا فیورد (Alta Fjord) در دایره قطب شمال (Arctic Circle) واقع شده است و بیش از 80 سال ذخیره را تضمین می‌کند. امروزه Spectrum® برای استفاده در طیف گسترده‌ای از کاربردها شامل سرامیک، پوشش‌ها و پلاستیک‌ها به مشتریان در سراسر جهان صادر می‌شود. 

 

 

مقالات مرتبط

ما Acimac هستیم

برند جدید Acimac با نام «We Are Acimac»، تداعی فناوری ساخت، طراحی و ارائه خدمات ایتالیائی در تولید محصولات سرامیکی است و قصد دارد تا

رویکرد بیومیمتیک در فرآیند طراحی Tenagreen

بایندرهای جدید Tenagreen امکان تولید اسلب‌های نازک‌تر، کاهش مصرف گاز طبیعی مورد نیاز برای پخت و استفاده از خاک‌های بازیافتی و یا خاک‌هایی با کیفیت

مقاله های اخیر

عناوین اصلی

بیشتر بخوانید