اشتراک گذاری در twitter
Tweet
اشتراک گذاری در facebook
Share
اشتراک گذاری در linkedin
Share
واردات و صادرات جهانی محصولات بهداشتی سرامیکی

گزارش دپارتمان تحقیقاتی ACIMAC / MECS تحلیل سالانه جریان‌های واردات و صادرات جهانی محصولات بهداشتی سرامیکی را به‌روزرسانی می‌کند. ارقام سال ۲۰۲۳ دومین سال متوالی کاهش را تأیید می‌کنند، روندی نزولی که در تقریباً تمام مناطق تولیدی مشاهده شده است.

در دوره ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۳، جریان‌های جهانی واردات و صادرات محصولات بهداشتی سرامیکی با رشد ۵۹.۸ درصدی از ۲.۱۶ میلیون تن به ۳.۴۵ میلیون تن رسید که معادل نرخ رشد سالانه مرکب (CAGR) ۴ درصد است. پس از بیش از یک دهه رشد تقریباً بدون وقفه (سال ۲۰۲۰ تنها سال انقباض در بازه ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۱ بود)، صادرات جهانی محصولات بهداشتی سرامیکی در سال ۲۰۲۳ برای دومین سال متوالی کاهش یافت و نسبت به سال ۲۰۲۲ با افت ۵.۸ درصدی روبرو شد. این روند نزولی در تقریباً تمام مناطق تولیدی به‌جز منطقه NAFTA مشاهده شد که به دلیل رشد قوی صادرات مکزیک پایدار ماند.

طبق گزارش دپارتمان تحقیقاتی ACIMAC / MECS  آسیا همچنان بزرگ‌ترین صادرکننده محصولات بهداشتی سرامیکی در جهان باقی ماند و سهم خود را از صادرات جهانی به ۶۷.۶ درصد افزایش داد، هرچند که با افت ۴.۵ درصدی به ۲.۳۳ میلیون تن در سال ۲۰۲۳ رسید. این کاهش به دلیل افت صادرات چین و تایلند بود که تا حدی با افزایش صادرات هند، ویتنام و ایران جبران شد.

صادرات اتحادیه اروپا، دومین صادرکننده بزرگ جهان، نیز با کاهش ۱۶.۶ درصدی به ۴۳۳,۰۰۰ تن رسید. سه کشور بزرگ صادرکننده این منطقه – لهستان، آلمان و پرتغال – که نیمی از صادرات اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهند، هر کدام کاهش‌هایی در حدود ۱۶ درصد را ثبت کردند.

پس از عملکرد منفی در سال ۲۰۲۲، آمریکای شمالی (NAFTA) در سال ۲۰۲۳ رشد صادرات خود را با مجموع ۳۳۶,۰۰۰ تن (+۱۸.۴ درصد) از سر گرفت که تقریباً تمام آن مربوط به مکزیک بود (۳۰۲,۰۰۰ تن، +۲۰ درصد).

صادرات از کشورهای اروپایی غیر اتحادیه اروپا نیز کاهش شدیدی داشت (-۲۱.۴ درصد به ۱۹۹,۰۰۰ تن)، که در این میان ترکیه با افت ۱۷.۷ درصدی (۱۵۳,۰۰۰ تن) بیشترین سهم را داشت. صادرات آمریکای جنوبی نیز با کاهش ۱۸ درصدی به ۶۹,۰۰۰ تن رسید و صادرات آفریقا ثابت باقی ماند و در حدود ۸۰,۰۰۰ تن بود.

رتبه‌بندی ۱۰ کشور بزرگ صادرکننده در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲ تغییری نداشت.

چین با صادرات ۱.۸۱ میلیون تن (کاهش ۵.۴ درصدی نسبت به ۲۰۲۲) همچنان در صدر قرار گرفت و به‌تنهایی ۷۸ درصد از صادرات آسیا و ۵۲.۵ درصد از صادرات جهانی را به خود اختصاص داد. مکزیک، دومین صادرکننده بزرگ با ۸.۸ درصد سهم از صادرات جهانی، رشد ۲۰.۲ درصدی را ثبت کرد و به ۳۰۲,۰۰۰ تن رسید، در حالی که هند با رشد ۵.۵ درصدی از افت سال ۲۰۲۲ بهبود یافت و به ۲۶۵,۰۰۰ تن رسید. پس از آن، ترکیه، لهستان، تایلند، آلمان و پرتغال قرار گرفتند که همگی کاهش‌هایی بین ۱۶ تا ۱۸ درصد را تجربه کردند. ویتنام و ایران نیز با افزایش‌های ۳.۵ درصدی و ۱.۵ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۲ این لیست را تکمیل کردند. به‌طور کلی، ۱۰ کشور بزرگ صادرکننده محصولات بهداشتی سرامیکی ۸۵ درصد از صادرات جهانی را به خود اختصاص دادند.

برای مطالعه مقاله کامل به نشریه گزیده دنیای سرامیک مراجعه کنید.

مقالات مرتبط

مقاله های اخیر

عناوین اصلی

بیشتر بخوانید