اشتراک گذاری در twitter
Tweet
اشتراک گذاری در facebook
Share
اشتراک گذاری در linkedin
Share

کاهش سرعت رشد صنایع کاشی ایتالیا پس از رکود سال 2022

صنعت کاشی ایتالیا در سال 2022 با رسیدن به رکورد درآمد 7.2 میلیارد یورویی (افزایش 16.5 درصدی نسبت به سال 2021) و حجم فروش 449 میلیون متر مربع (1.4 درصد کاهش) دست یافت. با این وجود سرعت حرکت در سه ماهه اول سال 2023 در نتیجه کاهش 25 درصدی حجم صادرات، کاهش یافته است.

مجموع درآمد 7.8 میلیارد یوروئی و افزایش 16 درصدی نسبت به سال 2021 رکورد جدیدی است که در پایان سال 2022 توسط صنعت سرامیک ایتالیا به ثبت رسید. این صنعت در مجموع شامل 259 شرکت و 26500 کارمندی است که مستقیما در  شش حوزه مختلف کاشی و پنل‌های بزرگ، ملزومات بهداشتی، ظروف غذاخوری، مواد نسوز و سرامیک‌های تکنیکال مشغول به کار هستند.

این تصویری است که نظرسنجی ملی آماری Confindustria Ceramica در نشست سالیانه اعضا در 14 ژوئن از وضعیت این صنعت ترسیم کرده است. مطابق با این گزارش بخش کاشی با درآمد 7.2 میلیارد یورو در سال و بر عهده داشتن %83 از کل گردش مالی، بدون شک پیشرو ترین بخش این صنعت به شمار می‌آید.

صنعت کاشی

همانطور که پیش‌بینی‌های دسامبر گذشته درباره نتایج به دست آمده توسط 128 تولیدکننده کاشی و سرامیک و پنل‌های بزرگ در سال 2022 نشان می‌دادند، با وجود ثابت و تقریبا بدون تغییر باقی ماندن حجم تولید و فروش، درآمدها به طرز قابل توجهی افزایش یافته است.

مقدار تولید با تنها %0.9 کاهش نسبت به مقدار 435 در سال 2021، به 431.2 میلیون متر مربع رسیده است که دومین مقدار بالا از سال 2008 محسوب می‌شود. مقدار فروش کل، با %14 کاهش نسبت به سال 2021، برابر با 449 میلیون متر مربع بوده است. 92.7 میلیون متر مربع از این مقدار (%1.7 افزایش) مربوط به فروش در بازار ایتالیا است که همچنان در حال پشت سر گذاشتن موج جهش شدید در بازار ساخت‌وساز و نوسازی است و مقدار صادرات نیز با %2.2 کاهش نسبت به سال 2021، از 364 میلیون مترمربع به 356.2 میلیون متر مربع رسیده است. مقداری که بیشترین میزان صادرات در 15 سال گذشته محسوب می‌شود.

افزایش قیمت محصولات در نتیجه افزایش سرسام‌آور هزینه‌های تولید و (بیش از همه انرژی) راه را برای بستن سال مالی 2022 با درآمد کل 7.2 میلیارد یورو برای تولید کنندگان سرامیک ایتالیا هموار کرد. این مقدار  در مقایسه با 6.2 میلیارد یوروی سال قبل 165.5 افزایش را نشان می‌دهد. 1.2 میلیارد یورو از این مقدار از بازار داخلی (%25.6 افزایش) و 6 میلیارد یوروی آن در نتیجه صادرات (%14.8 افزایش) به دست آمده است که خود یک رکورد جدید به ­شمار می‌آید. تا پایان سال گذشته میانگین قیمت فروش در بازار داخلی از 10.6 یورو به ازای هر مترمربع به 12.43 یورو در هر متر مربع و در بازار خارجی از 14.3 یورو در هر متر مربع به 16.76 یورو در هر متر مربع افزایش پیدا کرد (این مقدار برای تولیدکنندگان اسپانیایی و ترک به ترتیب برابر با 10 و 8 یورو است).

نتایج مثبت بخش تولیدات بین‌المللی نیز جالب توجه بوده اند: در سال گذشته شرکت‌های خارجی فعال تحت مدیریت گروه‌های ایتالیایی در اروپا و آمریکای شمالی بیش از 1 میلیارد یورو درآمد داشته اند.

در نهایت میزان سرمایه‌گذاری در سال 2022 با افزایش 25.6 درصدی و در ادامه افزایش 73 درصدی در سال 2021 به 441.3 میلیون یورو رسید و سهم 6.1 درصدی از کل درآمد صنعتی را به خود اختصاص داد.

شروع کند تا سال 2023

همانطور که پیش‌بینی شده بود، ارقام سه ماهه اول سال 2023 به روشنی حاکی از کاهش تقاضای جهانی است که از نیمه دوم سال قبل احساس شده بود.

Giovanni Savorani ریاست Confindustria Ceramica در تحلیل خود از ارقام به دست آمده که تقریبا همگی یک کاهش دو رقمی را پشت سر گذاشته اند چنین اظهار داشت: “صادرات کاشی ایتالیایی در مقایسه با سه ماهه اول سال 2022 در تمامی بازارها از نظر حجمی %25 و از نظر ارزش %13 کاهش داشته است. حجم فروش در ایتالیا نیز %10 کاهش یافت. هرچند ارزش فروش چند درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: “پس از عملکرد باورنکردنی شش ماهه اول سال 2022، پیش‌بینی می‌شد که شاهد افت مقادیر به دست آمده باشیم هرچند دلیل اصلی این رکود ریشه در تغییرات جهانی دارد و تحت تاثیر افزایش شدید نرخ‌های بهره، تورم بسیار بالا، پایان ولخرجی‌های پس از قرنطینه و کاهش اعتماد مصرف‌کنندگان قرار گرفته است. در چنین پس زمینه چالش برانگیزی رقابت بین‌المللی نیز دائما شدت بیشتری پیدا می‌کند و صنایع ایتالیا و اروپا به شدت نگران رعایت نشدن قوانین تجارت منصفانه توسط سایر رقبا، خصوصا تولیدکنندگان هندی و چینی هستند.

ریاست Confindustria Ceramica با اذعان به اهمیت کاهش قیمت الکتریسته و انرژی حرارتی افزود:

“مشکلات ساختاری مانند عدم اجرای مصوبات افزایش 2 میلیارد متر مکعبی برداشت ملی گاز به نفع صنایع انرژی بر و اصلاح ETS برای افزایش جریمه‌های رقابتی توسط اتحادیه اروپا همچنان به قوت خود باقی هستند”.

ETS که با هدف ستایش‌برانگیز تسهیل کربن‌زدائی تبیین شده است برای تولیدکنندگان سرامیک ناکارآمد بوده و با داشتن اثر معکوس و بی نتیجه در موضوعات زیست محیطی، تاثیر مخربی بر این صنعت داشته است.

Savorani خاطرنشان می‌سازد: “در حال حاضر قیمت تولید هر تن دی‌اکسید کربن حدودا 85 یورو است که افزایش چشم‌گیری از مقدار اولیه 25 یورو در ژوئن 2019 را نشان می‌دهد. حتی طرح “مناسب 55″ که قصد کاهش ساختاری انتشار گازهای گلخانه‌ای را دنبال می‌کند نیز تاثیر مخربی بر قابلیت رقابت­پذیری ما خواهد داشت. زیرا تاسیسات تولیدی ما تمام راه‌کارهای افزایش بهره‌وری را اعمال کرده‌اند و در حال حاضر فناوری مناسبی برای جایگزینی با آن­ها وجود ندارد”.

وی اظهار داشت: “با وجود انجام آزمایش‌های لازم برای برقی کردن فرآیندهای تولید، این کار همچنان هزینه‌های عملیاتی بالایی را به مجموعه‌ها تحمیل می‌کند و برای تولید گاز هیدروژن نیز مشکلات مشابهی در بحث مقرون به صرفه نبودن انرژی الکتریکی مورد نیاز وجود دارد”.

Savorani بر این باور است که پیش‌بینی عملکرد صنایع در ادامه سال بسیار دشوار است اما وی اطمینان دارد که امکان تغییر شرایط در نیمه دوم سال 2023 و مصادف با چهلمین سالگرد برگزاری Cersaie در Blogna همچنان وجود دارد.

مقالات مرتبط

راه‌اندازی خط تولید %100 سبز Revigrés

Revigrés، شرکت Gruppo B&T را به عنوان شریک استراتژیک در پروژه‌های گسترش و پایداری برگزید.Revigrés که یکی از تولیدکنندگان برجسته کاشی و سرامیک در پرتغال

DalTile خدمات هوشمند Sacmi را برگزید

DalTile Mexico، خدمات پشتیبانی و نگهداری پیشگیرانه Sacmi را برای دستگاه پرس و آسیاب خود به کار خواهد گرفت.DalTile مکزیک که یک تولیدکننده کاشی واقع

مقاله های اخیر

عناوین اصلی

بیشتر بخوانید