اشتراک گذاری در twitter
Tweet
اشتراک گذاری در facebook
Share
اشتراک گذاری در linkedin
Share

کاشی ایتالیا به سطح قبل از همه‌گیری COVID-19 رسید

در3ماهه اول سال 2021 فروش رشد 9 درصدی را تجربه­‌کرد (+0.7% در مقایسه با 2019) فروش در ایتالیا تا19% و مقدار صادرات 7.3% بود. پیشگامان صنعت درباره‌ی افزایش شدید هزینه­‌های انرژی، بسته­‌بندی محصول نهایی و حمل‌و­نقل دریایی به ایالات متحده نگران هستند.

به‌­دنبال عملکرد ضعیف (هرچند کمتر از حدانتظار منفی) در سال 2020، صنعت کاشی ایتالیا در سه ماهۀ نخست سال جدید بازی از­دست‌­رفته را دوباره در­دست گرفت و توانست به سطح قبل از فراگیری COVID-19 برسد. همانطور که Giovanni Savorani رئیس Confindustria Ceramica توضیح می‌­دهد، وضعیت از نیمۀ دوم سال گذشته شروع به بهبود کرده و ریزش ازسر گذرانده در دوران تعطیلی را تاحدودی کاهش داد.

در مقایسه با نشانه‌­های ناخوشایند سلطۀ بیماری در سال قبل (کاهش تولید کاشی سرامیکی 14%، کاهش فروش کلی 3.9% هم در حجم و هم در ارزش، تقریبا نصف‌­شدن مقدار سرمایه‌­گذاری، جدول 1 را ببینید) تا 31 مارس سال 2021 تمامی شاخص‌­ها به محدودۀ مثبت بازگشتند.

گردش­‌مالی در مقایسه با Q1 2020؛ 9% افزایش داشت که ناشی از بهبود فروش در ایتالیا (+18.9%) و صادرات (+7.2%) است. این نتایج نه‌­تنها بازگشت پیش­‌بینی‌­شده پس از افت سال 2020 را نشان می‌دهند بلکه نشان‌­دهندۀ یک بهبود واقعی هستند (تقریباً 7 درصد افزایش کلی نسبت به Q1 2019). در اعدادی که در یک کنفرانس مطبوعاتی در اجلاس عمومی سالیانۀ Confindustria Ceramica ارائه داد خاطرنشان کرد: “صنعت ما مقاومت و سازگاری زیادی از خود نشان داد. به‌­طور کلی افزایش علاقۀ جهانی به حوزۀ مسکن، درکنار پایداری، دوام و سالم بودن سرامیک باعث افزایش تقاضای جهانی نسبت به این کالا شده‌­است و ما توانسته‌­ایم از این تقاضا استفاده کنیم”.

Savorani رشد دو رقمی ثبت ­شده در بازار داخلی را تایید­کرده و افزود که این تغییر روند برای اولین ­بار طی 15 سال کاهش مداوم گذشته رخ­‌ داده‌­است. وی اضافه­ کرد: “تردیدی در دل‌ گرم‌­کننده بودن رشد 19 درصدی نیست، حتی اگر در مقایسه با نقطۀ شروع کم 720 میلیون یورو به­‌دست آمده باشد. مشوق­ های ارائه­ شده در طرح برنامۀ بازیابی و ساده­‌سازی تشریفات اداری می­توانند به رشد دائمی و سازگار کمک کنند، این همان چیزی است که ما در انتظار و امیدوار به تحقق آن هستیم. به ­ویژه با درنظر گرفتن این موضوع که طرح Superbonus هنوز به پتانسیل نهایی خود نرسیده­ است.”

در حوزۀ عملکرد در بازارهای بین ­المللی شاهد کاهش 1.8% در سال 2020 در مقایسه با سال 2019 بودیم. بنا­به توضیحات Savorani  بهترین نتایج در بازار اروپا  به ­دست آمده و این بازار در­حال تبدیل شدن به یک بازار مرجع برای کاشی­ های ساخت ایتالیا است. وی توضیح داد: در بازار امریکا شاهد بهبود کمتری بوده­ ایم و سهم آزاد­شدۀ بازار در نتیجۀ کاهش صادرات از چین (درنتیجۀ وضع عوارض ضد تبعیض) به ­راحتی توسط تولید­کنندگان داخلی (که بیشتر به گروه­ های بزرگ ایتالیایی متعلق هستند) و یا محصولات اسپانیایی، مکزیکی و برزیلی که سطح قیمت مشابهی دارند اشغال شده­ است. در­نتیجه جای تعجب ندارد که صادرات اسپانیا به ایالات متحده در سه ماهۀ اول سال 2021 ده درصد افزایش یافته­ است.

 درحالی­که درحال­ حاضر تمامی شاخص ­ها متمایل به ادامۀ روند مثبت ثبت ­شده در سه ماهۀ اول سال بوده و به نظر می­رسد که این روند تا پایان سال ادامه­ داشته­ باشد اما رهبران تجارت ایتالیا نگران عوامل دیگری هستند که ارتباطی با تقاضای بازار ندارد.

Savorani توضیح می‌­دهد: “بازیابی اقتصاد­جهانی به افزایش بسیار شدید و ناگهانی هزینۀ مربوط به عوامل تولید در بخش ما هم منتهی شده­ است. این موارد شامل پالت، پلاستیک، مقوا برای بسته­ بندی و همچنین حمل‌­و­نقل دریایی می‌­شود. ما حتی گاهی به دلیل تمرکز بیشتر کانتینرها در اقیانوس پسیفیک به­ جای آتلانتیک با کمبود کانتینر مواجه بوده و قادر به ارسال محصولات خود به صورت دریایی نیستیم”.

 در 8 ماه بین سپتامبر 2020 تا می 2021 هزینۀ کارتن ­های بسته ­بندی 64%، پلاستیک بسته ­بندی 156% و پالت 68% رشد پیدا کرده ­است (شکل 1) در مورد حمل‌­­و­نقل دریایی، هزینۀ کانتینر از اروپا به سواحل شرقی ایالات متحده از 1576 دلار در اکتبر 2020 به 3359 دلار در می 2021 افزایش پیدا­کرده که این افزایش 113 درصدی تاثیر زیادی بر صنعتی دارد که 6% از فروش آن را فروش خارج از کشور تشکیل می‌­دهد.

 موضوع دیگر هزینۀ بنزین است. Savorani می­گوید: قیمت گاز طبیعی به دوبرابر افزایش یافته ­است. علاوه بر افزایش هزینۀ بنزین از 8 یورو در سال گذشته به 20 یورو در حال­ حاضر، ما با افزایش هزینه‌های تعیین­ شده توسط ETS برای CO2 مواجه هستیم که از 15 یورو در هر تن در ده ماه پیش به حدود 50-55 یورو در تن رسیده که بخشی از آن به­‌دلیل گمانه‌­زنی‌­های مالی است. (شکل 3). رئیس Confindustria Ceramica این موضوع را به ­عنوان یک تصمیم خطرناک ارزیابی می­‌کند زیرا باعث کاهش رقابت‌­پذیری در صنعتی می‌­شود که همواره به‌­شدت به حفظ محیط‌ ­زیست تعهد نشان داده و بخش قابل‌­توجهی از سرمایه­‌گذاری خود را صرف کاهش انرژی و اثرگذاری مثبت بر محیط زیست با نتایج ملموس کرده­‌است. Savorani معتقد است که سازوکار ETS نیاز به تنظیم مجدد داشته و صنعت سرامیک بایستی در­میان بخش‌­های واجد شرایط هزینه‌­های غیرمستقیم  گنجانده شود.

در میان تمامی این مشکلات صنعت سرامیک و کاشی می­­تواند به پویایی بازار و این حقیقت که بخشی از آن با بازگشایی Cersaie در 27 سپتامبر به مرکز نمایشگاهی Bologna بازخواهد­گشت دل‌خوش باشد. Savorani اضافه می­کند: Cersaie یک رویداد مهم بازاریابی برای بخش ما است و من به موفقیت در این نمایشگاه خوش‌بین هستم. با اعطای گواهینامه‌­های سبز و پروازهای بدون COVID مشتریان ایتالیایی و اروپایی باز می­‌گردند و همچنین مشارکت خریداران سایر کشورها هم تسهیل خواهد شد.

جدول 1 – صنعت کاشی و سرامیک ایتالیا / L’industria italiana delle piastrelle di ceramica

11

منبع: Confindustria Ceramica

مقالات مرتبط

وضعیت بازار ساخت و ساز در انگلستان

شرایط ساخت و ساز در انگلستان، علیرغم بی ثباتی‌های اقتصاد کلان، همچنان پویا و زنده باقی مانده است. آمار و ارقام سازمان تجارت، انرژی و

مقاله های اخیر

عناوین اصلی

بیشتر بخوانید