در3ماهه اول سال 2021 فروش رشد 9 درصدی را تجربهکرد (+0.7% در مقایسه با 2019) فروش در ایتالیا تا19% و مقدار صادرات 7.3% بود. پیشگامان صنعت دربارهی افزایش شدید هزینههای انرژی، بستهبندی محصول نهایی و حملونقل دریایی به ایالات متحده نگران هستند.
بهدنبال عملکرد ضعیف (هرچند کمتر از حدانتظار منفی) در سال 2020، صنعت کاشی ایتالیا در سه ماهۀ نخست سال جدید بازی ازدسترفته را دوباره دردست گرفت و توانست به سطح قبل از فراگیری COVID-19 برسد. همانطور که Giovanni Savorani رئیس Confindustria Ceramica توضیح میدهد، وضعیت از نیمۀ دوم سال گذشته شروع به بهبود کرده و ریزش ازسر گذرانده در دوران تعطیلی را تاحدودی کاهش داد.
در مقایسه با نشانههای ناخوشایند سلطۀ بیماری در سال قبل (کاهش تولید کاشی سرامیکی 14%، کاهش فروش کلی 3.9% هم در حجم و هم در ارزش، تقریبا نصفشدن مقدار سرمایهگذاری، جدول 1 را ببینید) تا 31 مارس سال 2021 تمامی شاخصها به محدودۀ مثبت بازگشتند.
گردشمالی در مقایسه با Q1 2020؛ 9% افزایش داشت که ناشی از بهبود فروش در ایتالیا (+18.9%) و صادرات (+7.2%) است. این نتایج نهتنها بازگشت پیشبینیشده پس از افت سال 2020 را نشان میدهند بلکه نشاندهندۀ یک بهبود واقعی هستند (تقریباً 7 درصد افزایش کلی نسبت به Q1 2019). در اعدادی که در یک کنفرانس مطبوعاتی در اجلاس عمومی سالیانۀ Confindustria Ceramica ارائه داد خاطرنشان کرد: “صنعت ما مقاومت و سازگاری زیادی از خود نشان داد. بهطور کلی افزایش علاقۀ جهانی به حوزۀ مسکن، درکنار پایداری، دوام و سالم بودن سرامیک باعث افزایش تقاضای جهانی نسبت به این کالا شدهاست و ما توانستهایم از این تقاضا استفاده کنیم”.
Savorani رشد دو رقمی ثبت شده در بازار داخلی را تاییدکرده و افزود که این تغییر روند برای اولین بار طی 15 سال کاهش مداوم گذشته رخ دادهاست. وی اضافه کرد: “تردیدی در دل گرمکننده بودن رشد 19 درصدی نیست، حتی اگر در مقایسه با نقطۀ شروع کم 720 میلیون یورو بهدست آمده باشد. مشوق های ارائه شده در طرح برنامۀ بازیابی و سادهسازی تشریفات اداری میتوانند به رشد دائمی و سازگار کمک کنند، این همان چیزی است که ما در انتظار و امیدوار به تحقق آن هستیم. به ویژه با درنظر گرفتن این موضوع که طرح Superbonus هنوز به پتانسیل نهایی خود نرسیده است.”
در حوزۀ عملکرد در بازارهای بین المللی شاهد کاهش 1.8% در سال 2020 در مقایسه با سال 2019 بودیم. بنابه توضیحات Savorani بهترین نتایج در بازار اروپا به دست آمده و این بازار درحال تبدیل شدن به یک بازار مرجع برای کاشی های ساخت ایتالیا است. وی توضیح داد: در بازار امریکا شاهد بهبود کمتری بوده ایم و سهم آزادشدۀ بازار در نتیجۀ کاهش صادرات از چین (درنتیجۀ وضع عوارض ضد تبعیض) به راحتی توسط تولیدکنندگان داخلی (که بیشتر به گروه های بزرگ ایتالیایی متعلق هستند) و یا محصولات اسپانیایی، مکزیکی و برزیلی که سطح قیمت مشابهی دارند اشغال شده است. درنتیجه جای تعجب ندارد که صادرات اسپانیا به ایالات متحده در سه ماهۀ اول سال 2021 ده درصد افزایش یافته است.
درحالیکه درحال حاضر تمامی شاخص ها متمایل به ادامۀ روند مثبت ثبت شده در سه ماهۀ اول سال بوده و به نظر میرسد که این روند تا پایان سال ادامه داشته باشد اما رهبران تجارت ایتالیا نگران عوامل دیگری هستند که ارتباطی با تقاضای بازار ندارد.
Savorani توضیح میدهد: “بازیابی اقتصادجهانی به افزایش بسیار شدید و ناگهانی هزینۀ مربوط به عوامل تولید در بخش ما هم منتهی شده است. این موارد شامل پالت، پلاستیک، مقوا برای بسته بندی و همچنین حملونقل دریایی میشود. ما حتی گاهی به دلیل تمرکز بیشتر کانتینرها در اقیانوس پسیفیک به جای آتلانتیک با کمبود کانتینر مواجه بوده و قادر به ارسال محصولات خود به صورت دریایی نیستیم”.
در 8 ماه بین سپتامبر 2020 تا می 2021 هزینۀ کارتن های بسته بندی 64%، پلاستیک بسته بندی 156% و پالت 68% رشد پیدا کرده است (شکل 1) در مورد حملونقل دریایی، هزینۀ کانتینر از اروپا به سواحل شرقی ایالات متحده از 1576 دلار در اکتبر 2020 به 3359 دلار در می 2021 افزایش پیداکرده که این افزایش 113 درصدی تاثیر زیادی بر صنعتی دارد که 6% از فروش آن را فروش خارج از کشور تشکیل میدهد.
موضوع دیگر هزینۀ بنزین است. Savorani میگوید: قیمت گاز طبیعی به دوبرابر افزایش یافته است. علاوه بر افزایش هزینۀ بنزین از 8 یورو در سال گذشته به 20 یورو در حال حاضر، ما با افزایش هزینههای تعیین شده توسط ETS برای CO2 مواجه هستیم که از 15 یورو در هر تن در ده ماه پیش به حدود 50-55 یورو در تن رسیده که بخشی از آن بهدلیل گمانهزنیهای مالی است. (شکل 3). رئیس Confindustria Ceramica این موضوع را به عنوان یک تصمیم خطرناک ارزیابی میکند زیرا باعث کاهش رقابتپذیری در صنعتی میشود که همواره بهشدت به حفظ محیط زیست تعهد نشان داده و بخش قابلتوجهی از سرمایهگذاری خود را صرف کاهش انرژی و اثرگذاری مثبت بر محیط زیست با نتایج ملموس کردهاست. Savorani معتقد است که سازوکار ETS نیاز به تنظیم مجدد داشته و صنعت سرامیک بایستی درمیان بخشهای واجد شرایط هزینههای غیرمستقیم گنجانده شود.
در میان تمامی این مشکلات صنعت سرامیک و کاشی میتواند به پویایی بازار و این حقیقت که بخشی از آن با بازگشایی Cersaie در 27 سپتامبر به مرکز نمایشگاهی Bologna بازخواهدگشت دلخوش باشد. Savorani اضافه میکند: Cersaie یک رویداد مهم بازاریابی برای بخش ما است و من به موفقیت در این نمایشگاه خوشبین هستم. با اعطای گواهینامههای سبز و پروازهای بدون COVID مشتریان ایتالیایی و اروپایی باز میگردند و همچنین مشارکت خریداران سایر کشورها هم تسهیل خواهد شد.
جدول 1 – صنعت کاشی و سرامیک ایتالیا / L’industria italiana delle piastrelle di ceramica
منبع: Confindustria Ceramica