پس از پنج سال رشد بیوقفه صنایع کاشی و سرامیک ایتالیا در سال 2018 تمامی بخشهای تولید، فروش و صادرات، بین 2 تا 3 درصد کاهش یافت.
پس از پنج سال رشد بیوقفه صنایع کاشی و سرامیک ایتالیا، در سال 2018 رکود اقتصادی را تجربه کرد. مقادیر اولیه منتشر شده توسط Confindustria Ceramica و Prometeia اشاره به کاهش 2.8٪ در تولید و فروش کل 410 میلیون مترمربع (در مقایسه با 422 میلیون مترمربع در سال 2017)، کاهش 2.9٪ در صادرات از 338 میلیون به 328 میلیون مترمربع و رکود 2٪ در فروش داخلی به 82 میلیون مترمربعی دارد. برای جلوگیری از انباشته شدن بیش از حد موجودی انبار، تعدادی از شرکتها تصمیم گرفتند چندین هفته از تعطیلات کریسمس خود را تمدید کنند.
این صنعت در سال 2018 به سرمایهگذاری در فناوری ادامه داد که به طور خاص توسط برنامه مشوقهای مالیاتی صنعت 4.0 هدایت میشود. ارزش کل سرمایهگذاریها بیش از 400 میلیون یورو تخمین زده میشود (که تحت پوشش جریان نقدی شرکت قرار میگیرد)، که اگرچه پایینتر از رقم سال 2017 است، اما همچنان به عنوان یکی از بالاترین میزان سرمایهگذاریها به عنوان درصد گردش مالی هر بخش تولیدی ایتالیا نشان میدهد. همانگونه که Giovanni Savorani رئیس Confindustria Ceramica، اشاره کرد: “از آنجایی که ایتالیا در صنعت کاشی و سرامیک رهبر جهان است این به ما اجازه میدهد که بهترین تجهیزات تولید را به ویژه در بخش اسلب سرامیکی اتخاذ نماییم.” با ارائه اطلاعات مربوط به کاهش فروش Savorani تأیید کرد که کاهش مصرف در تعدادی از بازارهای مختلف و مناطق صادراتی تاثیر منفی بر تمام کشورهای بزرگ تولیدکننده دارد. او گفت: “به طور کلی تجارت بینالمللی در تمام بخشها تحت تأثیر افزایش تنشهای تجاری در سطح جهانی، به ویژه بین ایالات متحده و چین بوده و در نتیجه احساس عدم اطمینان در میان مصرفکنندگان و متخصصین است. کشورهایی که به شدت تحت تأثیر این وضعیت هستند، آنهایی هستند که یا فعالیت صادراتی قوی و یا بدهی عمومی بالایی دارند، که هر دو شرایطی هستند که بر ایتالیا اعمال می شود.”
اما کاهش رشد صنایع کاشی و سرامیک در ایتالیا نیز از عوامل دیگری نشأت میگیرد. Savorani مهمترین آنها را شرح میدهد: “رقابت با کشورهایی است که از هزینههای کار و انرژی بسیار پایینتری نسبت به ایتالیا بهرهمند میشوند و در عین حال زیرساختهای جادهای و بندری بسیار بهتری نسبت به ما دارند.” اسپانیا، در حال حاضر رقیب بزرگی است، به عنوان مثال از هزینههای بسیار پایین کار و همچنین مقررات زیست محیطی بسیار کمتری بهرهمند است.
عامل دیگر رقابت رو به رشد در مواد جایگزین، به ویژه وینیل یا LVT (کاشی وینیل لوکس) است. برای مقابله با این تهدید، Confindustria Ceramica با انجمنهای مربوطه اسپانیا و آلمان برای راهاندازی یک کمپین ارتباطات رسانهای و اجتماعی جدید با هدف ارتقای آگاهی از مزایای کاشیهای کف سرامیکی، همکاری میکند.