اشتراک گذاری در twitter
Tweet
اشتراک گذاری در facebook
Share
اشتراک گذاری در linkedin
Share

تلاش گروه Roca برای کاهش تولید کربن با الکتریکی کردن فرآیندها

پس از راه‌اندازی موفقیت‌آمیز اولین کوره الکتریکی در کارخانه Laufen اتریش، این گروه قصد دارد تا پایان سال 2025 در پنج کارخانه دیگر خود هم پنج کوره الکتریکی جدید نصب کند.

گروه چندملیتی لوازم بهداشتی اسپانیایی Roca یک پروژه تحقیقاتی بلندپروازانه چهار ساله را با همکاری سازنده کوره آلمانی Keramischer OFENBAU با هدف مشترک ایجاد اولین کارخانه لوازم بهداشتی سرامیکی بدون آلایندگی در جهان با موفقیت به پایان رسانده است و نشان می دهد که جایگزینی پایدار برای سوخت های فسیلی می تواند حتی برای صنایع انرژی بر مانند سرامیک یافت می شود. اولین گام در این سرمایه گذاری پیشگام شامل توسعه موفقیت آمیز و راه اندازی اولین کوره تونل الکتریکی بود که قادر به تولید لوازم بهداشتی پیچیده و با کیفیت بالا بود.

برای نصب این کوره جدید، از میان واحدهای تولیدی مختلف گروه Roca در پنج قاره مختلف، تاسیسات پیشرفته Laufen در Gmunden اتریش انتخاب شد و کوره جدید از نوامبر سال گذشته آغاز به کار کرد.

دلیل انتخاب این سایت، الکتریکی بودن تجهیزات آن و تامین %40 از الکتریسته توسط سیستم فتوولتائیک نصب شده بر روی سقف بود. %60 انرژی باقیمانده نیز توسط منابع بیرونی که دارای گواهینامه سبز هستند، تامین می‌شود.

Carlos Velazquez مدیر بخش پایداری و روابط سازمانی گروه Roca در این رابطه اظهار داشت: “ارائه ایده توسعه محلی برای الکتریکی کردن فرآیندهای پخت، توسط این مجموعه عجیب نبود، اما دلایل دیگری هم برای انتخاب سایت فوق برای اجرای این پروژه فوق‌العاده وجود داشت. این مرکز به تولید پیچیده‌ترین اقلام Laufen اختصاص دارد، در نتیجه اگر فناوری جدید در این سایت کارآمد باشد، در سایر سایت‌های تولیدی و برای تولید انواع محصولات مختلف هم قابل اجرا خواهد بود. نتایج به دست آمده تاکنون بسیار عالی بوده اند. کیفیت تولید و رفتار لعاب درون کوره ورای انتظار ما بوده و رنگ‌های قوی­تری را ایجاد کرده است”.

کوره برقی سایت Gmunden بسیار کارآمد و خودکار است (حق اختراع این کوره در اروپا ثبت شده است). این کوره در دمای 1220 درجه سانتیگراد و با %100 انرژی تجدید­پذیر کار می‌کند و میزان صرفه‌جویی آن در مقایسه با کوره‌های گازی دو رقمی است. این کوره امکان پخت قطعات پیچیده بهداشتی و همچنین محصولات سرامیکی و ساختمانی و تکنیکال را دارد.

گروه Roca در سال 2019 سرمایه‌گذاری 10 میلیون یورویی خود برای توسعه این کوره جدید الکتریکی را آغاز کرد. نیمی از این هزینه صرف تجهیز سایت به امکانات لازم و ایستگاه ترانسفورماتور و نیم دیگر صرف تامین هزینه‌های طراحی و ساخت کوره پایلوت شد در همین حین، بخش سرمایه‌گذاری این گروه اسپانیائی، Roca Group Ventures،؛%66 از سهام Keramischer OFENBAU را جهت حمایت از توسعه و بازاریابی کوره های الکتریکی این مجموعه خریداری کرد. این همکاری طولانی مدت، در عین حفظ استقلال تاسیسات آلمانی، به تقویت قابلیت‌های نوآوری هر دو شرکت و بهبود همکاری در زمینه پایدار سازی بیشتر در صنایع سرامیک منتهی خواهد شد.

Alberto Magrans مدیرعامل گروه Roca اظهار داشت: “کربن‌زدائی عملیات تولید از اهداف بلندمدت ما بوده و ما برای رسیدن به این هدف و یافتن راه‌کارهای مناسب به سختی تلاش کرده‌ایم. این همکاری جدید نه تنها در مسیر رسیدن به انتشار کربن صفر به ما کمک می‌کند بلکه گامی روشن برای کل صنعت سرامیک به شمار می‌آید”.

نصب پنج کوره برقی دیگر در سایر سایت‌های تولیدی این گروه در حال انجام است. بنا به گفته‌های Alberto Magrans سه کوره اول در مراحل پایانی ساخت هستند و تا اواخر امسال در سه کارخانه اروپائی این گروه راه‌اندازی خواهند شد. دو کوره دیگر هم در سال 2025 در اسپانیا راه‌اندازی خواهند شد (تاسیسات Gava در بارسلونا و تاسیسات Ceramicas Gala در Burgos). این دو پروژه تحت حمایت برنامه پروژه‌های استراتژیک برای بهبود و تحول شرایط مالی و اقتصادی (PERTE) قرار دارند.

 گروه Roca در فاصله سال‌های 2021 تا 2023 در مجموع 50 میلیون یورو در زمینه پایداری سرمایه‌گذاری کرده و برای سال 2024، 26 میلیون یوروی دیگر را نیز در نظر گرفته است.

نقشه راه پایداری

راه‌اندازی کوره جدید Gmunden در نوامبر گذشته و سرمایه‌گذاری در زمینه الکتریکی کردن تاسیسات، نشان‌دهنده استراتژی کلی این مجموعه و تعهد آن به کربن خنثی تا سال 2045 است.

این استراتژی با انتصاب Alberto Magrans به عنوان مدیرعامل در سال 2019 و تشکیل تیمی متشکل از چند رشته مختلف برای اجرای طرح‌های مختلف و دستیابی به اهداف موردنظر در 8 حوزه (کربن‌زدائی، مواد و چرخه پایدار، محصولات پایدار، بهبود شرایط کارکنان و تعهدات اجتماعی، زنجیره تامین پایدار، لجستیک پایدار و ارتقای پایدار) سرعت بیشتری به خود گرفت.

این گروه تا پایان سال 2022 گام‌های قابل توجهی در مسیر کربن‌زدائی و دستیابی به اقتصاد دایره‌ای برداشت و ارقام به دست آمده حاکی از بهبود قابل توجه در مقایسه با سال 2018 هستند: کاهش 39 درصدی انتشار گاز دی‌اکسید کربن (%18 کمتر از سال 2021)، کاهش %47 مصرف آب (%28 کمتر از سال 2021، کاهش 46.5 درصدی تولید ضایعات (%20 کمتر از سال 2021). ظرفیت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر گروه نیز سه برابر شد و 33000 پنل خورشیدی نصب شده، %25 از انرژی موردنیاز را تامین کردند.

این دستاوردها منجر به کسب مدال طلای EcoVadis در سال 2023 توسط این گروه و قرار گرفتن در بین %3 برتر در میان 100000 شرکت ارزیابی شده در 175 کشور اروپایی شد.

هدف بعدی گروه Roca کاهش 42 درصدی انتشار دی‌اکسید کربن تا سال 2030 در مقایسه با سال 2021 است. این مجموعه قصد دارد تمام 79 کارخانه خود را به سیستم‌های مدیریت انرژی EMS (سیستم‌های مدیریت انرژی) تجهیز کرده و به الکتریکی کردن کوره‌ها و خشک‌کن‌ها در تاسیسات تولید ملزومات بهداشتی خود ادامه دهد.

مقالات مرتبط

به کارگیری سیستم لعاب کاری Dexo توسط Sacmi

این گروه سرامیکی برنامه‌ریزی گستره‌ای جهت سرمایه گذاری در حوزه لوازم بهداشتی دارد و نخستین گام تغییرات را در تاسیسات Deco در Recife برداشته است.Dexco

مقاله های اخیر

عناوین اصلی

بیشتر بخوانید