اشتراک گذاری در twitter
Tweet
اشتراک گذاری در facebook
Share
اشتراک گذاری در linkedin
Share
Roca Group جایگاه رهبری خود را تثبیت می‌کند

گزارش‌های مالی این گروه اسپانیایی در سال 2022، حاکی از گردش مالی بیش از 2 میلیارد یورویی و سرمایه‌گذاری مالی 135 میلیون یورویی بوده است.

Roca Group که با تولید حدود 35 میلیون قطعه در سال 2021، در جهان تولیدات ملزومات سرامیکی بهداشتی و مبلمان سرویس‌های بهداشتی یک تولیدکننده جهانی پیشرو به شمار می‌آید، گردش مالی 2.09 میلیارد یورویی را در سال 2022 به ثبت رساند. این مقدار در مقایسه با سال 2021، افزایش 1.9 درصدی را نشان می‌دهد.

رشد فروش محصولات این مجموعه در برزیل، هند و چین و همچنین در بازارهای داخلی اسپانیا بسیار بالا بوده و از سال 2014 (به استثنای شرایط ویژه ناشی از همه‌گیری در سال 2020) همواره شرایط پایداری داشته است.

این نتایج با وجود چالش‌های متعدد نظیر عدم سرمایه‌گذاری در روسیه و کاهش مداوم تقاضا در اثر افزایش هزینه حامل‌های انرژی و تورم جهانی به دست آمده‌اند. موضوعاتی که تاثیر اجتناب‌ناپذیری بر حاشیه مالی گروه با EBITDA 356 میلیون یورو (معادل با %17 از گردش مالی) و سود خالص 42 میلیون یورویی داشته اند. پاس این گروه اسپانیایی به پیچیدگی‌های فزاینده پیش­رو، بهبود مستمر کارایی فرآیندهای تولیدی، عملیات تجاری منعطف و سازگار با نیازهای محلی و همچنین اتخاذ سیاست‌های جدید جهت کاهش و کنترل هزینه‌های تولید بوده است.

اظهارات Albert Magrans مدیر عامل شرکت این نکته را تایید می‌کنند:

“دارایی خالص 1.7 میلیارد یورویی مجموعه نشان‌دهنده قدرت مالی گروه بوده و مجموعه ما به رشد خود بر مبنای تامین مالی از طریق سود سرمایه‌گذاری‌های مجدد ادامه خواهد داد”.

رشد سرمایه‌گذاری

در سال گذشته Roca با مجموع 135 میلیون یورو سرمایه‌گذاری، %8.9 رشد را نسبت به سرمایه‌گذاری 124 میلیون یورویی سال 2021 به ثبت رساند. بخش اعظم این سرمایه‌گذاری به پروژه‌های مربوط به گسترش و ارتقای ظرفیت تولیدی کارخانه‌های برزیل و هند و همچنین ساخت یک کارخانه جدید تولید سینی‌های دوش رزینی و وان‌های کامپوزیتی در لهستان و گسترش کسب و کار مربوط به مبلمان سرویس‌های بهداشتی در اسپانیا و پرتقال اختصاص داشته است. علاوه بر موارد فوق، Roca Group راه‌اندازی کارخانه تولید لوازم بهداشتی Setta2 در مراکش را نیز به اتمام رساند.

سایر سرمایه‌گذاری‌ها معطوف به پروژه‌های کربن‌زدایی و پروژه‌های چرخه‌ای و با هدف کسب اطمینان از دیجیتال‌سازی، پایدارسازی و استفاده کارآمد از منابع در کلیه سایت‌های تولیدی انجام شدند.

علاوه بر موارد فوق، این مجموعه کارخانه مستقر در کرواسی خود را با موفقیت به یک مرکز لجستیک برای ارائه خدمات به بازارهای اصلی اروپای مرکزی تبدیل نمود.

حرکت به سوی هدف کربن خنثی تا سال 2045

Roca Group از زمان اجرای طرح کربن‌زدایی در سال 2018 تاکنون به کاهش 39 درصدی میزان انتشار گاز دی‌اکسید کربن در حوزه‌های 1 و 2 دست یافته است.

این مجموعه شدت مصرف انرژی خود را %47 کاهش داده و با نصب 10000 پنل فتوولتائیک در مکان‌های مختلفی مانند Gava (اسپانیا)، Cantanhede (پرتغال) و Suzou (چین) تنها در سال 2022، در حال نزدیک شدن به هدف بزرگ خود برای نصب 21800 پنل در سرتاسر جهان است.

علاوه بر موارد فوق Roca Group در حال پیشبرد طرح افزایش بهره‌وری آب در کارخانه‌های Burgos (اسپانیا)، Eskisehir (ترکیه)، Settat (مراکش) و Cantanhede (پرتغال) بوده و طی پنج سال گذشته میزان و شدت مصرف آب درمجموعه‌های خود را به ترتیب %47 و %55 کاهش داده است. در همین بازه زمانی %74 از مواد ضایعاتی بازیافت شده و 54.6 درصد از شدت تولید زباله کاسته شده است.

توسعه مراکز صلاحیت

یکی از پروژه‌های Roca Group برای ایجاد انطباق بین قابلیت‌های مجموعه و نیازهای بازار، گسترش مدل صنعتی مراکز صلاحیت به منظور امکان پاسخگویی چابک، کارآمد و پایدارتر به ترندها و درخواست‌های خاص بوده است. این مراکز در حقیقیت مراکز عمودی دانش و فناوری هستند و نقش ایجاد هماهنگی در فعالیت‌های کل گروه در دسته‌بندی‌های مربوطه را ایفا می‌کنند.

ادغام واحدهای تجاری Royo و Saint در شبکه صنعتی پس از خریداری در سال 2021، باعث تسهیل تثبیت این مدل شده و امکان ارائه راه‌کارهای کامل برای سرویس‌های بهداشتی شامل لوازم بهداشتی چینی نظیر شیرآلات، مبلمان حمام، سیستم‌های نصب، پارتیشن‌ها و لوازم جانبی، مواد کامپوزیتی و وان‌های فولادی را تقویت کرده است.

ادامه رشد و سرمایه‌گذاری در سال 2023

گروه Roca در سال 2023 نیز با خریداری شرکت تولیدات مبلمان سرویس بهداشتی و آینه Madeli که دارای 500 مرکز فروش در سرتاسر ایالات متحده است، به تحکیم سیاست توسعه خویش ادامه داد. خریداری این مجموعه جدید امکانات مجموعه برای تجهیز سرویس‌های بهداشتی را تقویت کرده و تاثیر استراتژیک مهمی روی بازار مبلمان بهداشتی که در حال تبدیل شدن به یکی از اجزای مهم پروژه‌های بازسازی است خواهد گذاشت.

فعالیت Roca Group Ventures در سال جاری نیز ادامه داشت. این پلتفرم CVC Corporate Venture Capital، در ماه مارس اقدام به سرمایه‌گذاری اولیه روی Aqui Tu Reforma (ATR) که یک پلتفرم دیجیتال در زمینه بازسازی منازل است، نمود.

مقالات مرتبط

مقاله های اخیر

عناوین اصلی

بیشتر بخوانید