اشتراک گذاری در twitter
Tweet
اشتراک گذاری در facebook
Share
اشتراک گذاری در linkedin
Share
افزایش شدید قیمت گاز صنعت کاشی اسپانیا را به عقب راند

تولید کاشی در اسپانیا در سال گذشته شاهد %15 افت بود و این کاهش هم بخش صادرات و هم فروش داخلی را با %13 کاهش نسبت به سال 2021 تحت تاثیر خود قرار داد. با این وجود افزایش قیمت محصولات منجر به %16 رشد در درآمد کل شد.

ارقام نهایی سال 2022 که توسط رئیس سازمان Ascer، Vicente Nomedeu، در Cevisama ارائه شدند، هیچ شکی در واقعی بودن بحران چند ماه اخیر صنعت کاشی و سرامیک ایتالیا که پس از بهبود اولیه پس از پایان فراگیری بیماری در سال 2021 ایجاد شد، باقی نگذاشتند.

در سال 2022، تولید کاشی و سرامیک اسپانیا با %15 کاهش از 587 متر مربع به 500 میلیون متر مربع کاهش یافت. حجم فروش کل نیز با %13 کاهش در بازارهای داخلی و خارجی از 496 میلیون مترمربع در سال 2021 به حدودا 432 میلیون مترمربع کاهش پیدا کرد.

افزایش رقم فروش تنها رقم مثبت بود (افزایش 16.2 درصدی و کسب 5538 میلیون یورو که تقریبا 70 میلیون یورو بیشتر از سال 2021 بود). اما حتی این افزایش هم باعث آسودگی خیال رهبران کسب و کار نشد زیرا تنها در نتیجه افزایش قیمت محصولات به دست آمده بود. در واقع تولیدکنندگان اسپانیایی کاشی و سرامیک برای جبران افزایش قیمت انرژی و در نتیجه هزینه‌های کلی تولید چاره‌ای جز افزایش قیمت محصولات نهایی خود نداشتند. متاسفانه این سیاست می‌تواند در زمان کاهش تقاضا با تضعیف قابلیت رقابت‌پذیری در بازارهای بین‌المللی، مشکلات فراوانی را برای این صنعت ایجاد کند.

آقای Nomdedeu با توصیف مشکل با کمک اعداد و ارقام، نگرانی خود از وضعیت موجود را به صورت زیر ابراز می‌دارد:

افزایش بیش از ده برابری قیمت گاز، هزینه انرژی را به بیشترین بخش هزینه تولید صنعتی این محصولات تبدیل کرده است. صورت‌حساب کل انرژی صنعت ما (گاز+برق) از 939 میلیون یورو در سال 2021 به 2235 میلیون یورو در سال 2022 رسید که معادل با %40 از گردش مالی است. این عدد حاکی از یک افزایش شدید 1300 میلیون یورویی در این حوزه است که تنها بخشی از آن با افزایش قیمت محصول نهایی جبران شده است. یکی دیگر از دلایل ایجاد تاثیر منفی بسیار شدید، عدم دریافت کمک از دولت اسپانیا، بر­خلاف رقبای اروپایی مانند ایتالیا و علیرغم درخواست کمک فوری برای تقویت این بخش بوده است. تنها پاسخی که تا به امروز از دولت اسپانیا دریافت کرده ایم (یادداشت سردبیر: 28 فوریه 2023)، پیشنهاد ارائه وام موقت بوده که قادر به حل مشکلات ما نیست، پذیرش وعده تسهیلات اعتباری 450 میلیون یورویی در آینده نیز با توجه به شرایط محدود کننده آن برای بسیاری از شرکت‌ها بسیار دشوار است. تاکنون شرکت‌ها چاره‌ای جز کشیدن بار هزینه بر دوش خودشان نداشتند، تصمیمی که عواقب آن بسیار واضح بوده است (انقباض مالی ماه به ماه %25 در دسامبر 2022 و %30 در ژانویه 2023). تاکنون بیش از 40 کوره از دور کاری خارج شده اند و در شش ماه گذشته از ژوئیه 2022 تا ژانویه 2023 علاوه بر کارکنانی که به‌طور موقت و به صورت چرخشی از طریق مکانیزم صندوق تعدیل نیروی اسپانیا ERTE اخراج شده اند، 1017 شغل را نیز از دست داده‌ایم.

هرچند با توجه به ارقام مربوط به صادرات به نظر می‌رسد که صنعت کاشی اسپانیا در شرایط رقابتی ضعیف‌تری نسبت به رقبای خود قرار گرفته است اما Nomdedeu اطمینان می‌دهد که:

با وجود آن­که بازپس‌گیری عرصه‌­های از دست رفته رقابتی کار آسانی نخواهد بود اما در صورت دریافت کمک‌های دولتی و ادامه کاهش قیمت گاز موفقیت ما حتمی است در این صورت. حتی این امکان وجود دارد که با باز پس‌گیری %5 از تولید، مجددا به رقم 520 میلیون متر مربع اوایل امسال، دست پیدا کنیم.

مقالات مرتبط

افتتاح شوروم جدید Sicer در Lebanon آمریکا

در روز افتتاحیه کارخانه جدید Sicer در Tennessee جدیدترین نوآوری‌های Sicer در حوزه تزئین سطوح سرامیکی به نمایش گذاشته خواهد شد.Sicer USA، که شعبه تولیدکننده

مقاله های اخیر

عناوین اصلی

بیشتر بخوانید