فروش تولیدکنندگان ماشینآلات ایتالیایی، با رشد 39 درصدی، به 2056 میلیون یورو در سال 2021 رسید. این رشد در بردارنده عملکرد قوی در هر دو بازار داخلی (315+) و صادرات (%42+) است. Paolo Lamberti رئیس جدید هیئت مدیره Acimac اظهار داشت: "از ثبات وضعیت موجود راضی و مطمئن هستیم و %45 از شرکتهای عضو این مجموعه در انتظار رشد بیشتر در سال جاری هستند".
با وجود افزایش هزینه مواد خام و انرژی و تاثیر مداوم همهگیری Covid-19، بخش تولید ماشینآلات و تجهیزات سرامیکی ایتالیا در سال 2021 شاهد رشد فوقالعادهای بود. گردش مالی در این بخش از 2 میلیارد یورو فراتر رفت (2056 میلیون یورو و افزایش 39 درصدی نسبت به سال 2020) و به رکورد تاریخی سال 2017 (2.24 میلیار یورو) نزدیک شد. این رشد قدرتمند در نتیجه رشد در هر دو بخش بازار داخلی (با افزایش 31.2 درصدی فروش و رسیدن از مقدار 393 میلیون یورو در سال 2020 به 515.4 میلیون یورو) و صادرات به دست آمد.
در سال 2021، 138 شرکت در این حوزه مشغول به فعالیت بودند (یک شرکت کمتر از سال 2020) و نیروی کار شاغل در این صنعت با %3.8 افزایش نسبت به سال 2020 به 7212 کارمند رسید که برابر با مقدار حداکثری ثبت شده در سال 2018 است.
این آمار و ارقام در سیاُمین نظرسنجی آماری ملی که سالانه توسط مرکز تحقیقاتی MECS– Acimac برگزار میشود، موجود بوده و در نشست سالانه اعضای ACIMAC که در Villa Marchetti در Modena و در تاریخ 28 ژوئن برگزار میشود اعلام شدند.در نشست اعضا، Paolo Mongardi رئیس برکنارشده نیز رسما زمام امور را به جانشین خود Paola Lamberti سپرد.
Paola Lamberti اظهار داشت: “دو سال گذشته سالهای چالش برانگیزی برای ما بوده اند و تغییرات چشمگیری را در بازار مشاهده کردیم. با این وجود آمار و ارقام مربوط به یه سال 2021 حاکی از توانایی ما برای مقابله با موقعیتهای پیچیده است. صنعت ما علیرغم بحران ژئوپلیتیکی ادامهدار، به سختی تلاش کرد تا با شرایط دشوار کنار آمده و واکنش مثبتی به مسائل پیش رو نشان دهد. آمار مربوط به اشتغال افزایش پیدا کرد و گردش مالی به سطح سال 2017 بازگشت. در حال حاضر ما احساس اطمینان زیادی نسبت به شرایط داریم و همانطور که آخرین دادههای Economic Monitor نشان میدهند، %45 از شرکتهای ایتالیایی در انتظار بهبود بیشتر طی ماههای آینده هستند”.
بازارهای بینالمللی
صادرات همواره نقطه قوت این بخش بوده و در سال 2021 نیز پس از یک افت سه ساله به سرعت رشد کرد. مقدار فروش در محصولات صادراتی به 1541 میلیون یورو رسید ( 41.8 درصد افزایش نسبت به سال 2020) و %74.9 از کل درآمد را به خود اختصاص داد. در تمامی مناطق اقتصادی به استثنای چین، شاهد رشد پایدار بودیم. اتحادیه اروپا با فروش 421.8 میلیون یورو (%41+) و سهم 27.4 درصدی از کل گردش مالی صادرات، همچنان بزرگترین بازار فروش ماشینآلات سرامیک ایتالیایی باقی ماند. در رتبه دوم آسیا (به استثنای چین) با ارزش 272میلیون یورو (68.6+) و سهم 17.6 درصدر از بازار قرار داشت. آمریکای مرکزی و جنوبی با فروش 215.8 میلیون یوروی (%55+) در رتبههای بعدی قرار گرفتند. عملکرد صادرات ماشینآلات سرامیک ایتالیا در خاورمیانه (%63.5+)، اروپای شرقی (%54+) و آمریکای شمالی (%35.5+) نیز عالی بود. با این وجود صادرات به آفریقا در سال 2020 ثابت باقی ماند (تنها افزایش %0.7+)
چین تنها منطقهای بود که مقدار فروش در آن با کاهش 3 درصدی نسبت به سال 2020 به 97 میلیون یورو کاهش پیدا کرد.
بخش مشتریان
از تجزیه گردش مالی در بخش مشتریان به این نتیجه میرسیم که صنعت کاشی و سرامیک جایگاه غالب خود در سال 2021 را حفظ کرد و %86.8 از کل گردش مالی را به خود اختصاص داد (%46.1 افزایش درآمد نسبت به سال 2020).
مقدار فروش در بخش صنایع آجر و کاشی سقفی نیز با %9.1 افزایش به 98.3 میلیون یورو رسید و در جایگاه بعدی لوازم بهداشتی قرار داشت (89.9 میلیون یورو،%26 افزایش نسبت به سال 2020)
گردش مالی بر اساس نوع ماشین آلات
با وجود بدون تغییر باقی ماندن جایگاه سه گروه بالاتر در سال 2021، سهم گردش مالی تولید شده توسط خانوادههای مختلف ماشینآلات به طور قابل توجهی متفاوت از یکدیگر بود.
گردش مالی مربوط به ماشین آلات شکلدهی به 449.5 میلیون یورو (تقریبا %22 از مقدار کل) رسید. این مقدار در مقایسه با سال 2020، رشد استثنایی 70.4 درصدی را نشان میدهد. در رتبه دوم کارخانجات آماده سازی مواد خام (315.1 میلیون یورو، %31.3+) و در جایگاه سوم تجهیزات مربوط به تمامکاری و برش الماسه قرار داشتند (279.1 میلیون یورو، %28.6+).