صنعت کاشی سرامیکی اسپانیا به لطف عملکرد قوی هم در بازار داخلی (8+%) و هم در بازارهای صادراتی (3+%)، رشد 4 درصدی در گردش مالی در سال 2019 تا 3،740 میلیون یورو ثبت کرد. میزان تولید به 503 میلیون متر مربع (5-%) کاهش یافت.
صنعت کاشی سرامیکی اسپانیا از لحاظ گردش مالی سال 2019 عملکرد مثبتی را ثبت کرد که با 4 درصد رشد در مقایسه با سال 2018 به 3،740 میلیون یورو رسید. این شامل عملکرد قوی از لحاظ صادرات و نیز فروش داخلی بود که روند صعودی آنها را ادامه داد و سال را با حدود 940 میلیون یورو (8+%) به پایان رساند. در مقابل، با وجود تلاشهای تولیدکنندگان برای بهبود مدیریت سهام، کل تولید کشور با کاهش تخمینی 5 درصدی به 503 میلیون متر مربع کاهش یافت.
درمورد فروش، 75٪ از کل گردش مالی با صادرات به 188 کشور ایجاد شد و به ارزش تخمینی 2،800 میلیون یورو رسید (3٪ بیشتر نسبت به 2018). این یک رکورد جدید را برای صنعت اسپانیا بر جای گذاشت و جایگاه این کشور را به عنوان بزرگترین صادر کننده اروپائی کاشی از نظر مقدار و دومین کشور بزرگ جهان تأیید میکند. این امر علیرغم افزایش موانع تجاری ایجاد شده به دست آمد که کار کردن در بازارهای خارجی مشخص را دشوارتر میسازد.
در دوره ژانویه – نوامبر 2019، اروپا جایگاه خود را به عنوان بزرگترین بازار برای کاشیهای اسپانیا تأیید کرد و به 50/1 درصد از کل صادرات رسید و 5 درصد رشد فروش را به ثبت رساند. این قاره، چهار بازار از پنج بازار بزرگ خارجی را در خود جای داده است: فرانسه، جایی که فروش با 9/7 درصد رشد به 2/302 میلیون یورو رسید؛ همچنین انگلستان که عملکردی قوی داشت (169/1 میلیون یورو، 6/7+ درصد) اما در ماه نوامبر کاهش اولیهای را شاهد بود؛ ایتالیا (104/2 میلیون یورو، 3/2+ درصد)؛ و آلمان تنها بازار اروپا است که به خاطر رکود اقتصاد آلمان به عنوان یک کل، کاهش نشان داد (95/7 میلیون یورو، 2/3- درصد).
ایالات متحده با فروش 278/8 میلیون یورو در 11 ماه نخست سال، دومین بازار بزرگ صادراتی برای کاشیهای اسپانیائی و با افزایش 16/9 درصدی باقی ماند. نتایج در سایر بازارها به طور قابل توجهی ضعیفتر بودند. فروش در خاورمیانه 12/6 درصد کاهش یافت که عمدتاً به دلیل رکود در بازارهای اصلی مانند عربستان سعودی (15- درصد) است که از ماه سپتامبر به دلیل وضع الزامات جدید مانند گواهینامه کیفیت محصول راکد بوده است، و اسرائیل 7/7- درصد).
اسپانیا نیز شاهد کاهش صادرات به آمریکای لاتین (67/4 میلیون یورو، 4/5- درصد) و به فدراسیون روسیه (66/3 میلیون یورو، 4/2- درصد) بود که همگام با کاهش کلی 2/2 درصدی در اروپای شرقی میباشد. بر عکس، علیرغم رکود در منطقه مغرب و کاهش در چند کشور در این منطقه شامل الجزایر، فروش در آفریقا به طور کلی 4٪ رشد کرد.
مقاله کامل را که در CWR 135/2020 منتشر شد، بخوانید