میزان فروش کل کاشی در سال ۲۰۲۴ به ۳۷۶ میلیون مترمربع رسید که نسبت به سال ۲۰۲۳، ۱.۹٪ افزایش داشت، عمدتاً به دلیل رشد صادرات. در همین حال، تولید همچنان روند کاهشی خود را ادامه داد و ۲٪ کاهش یافت.
سال ۲۰۲۴ برای صنعت کاشی سرامیکی ایتالیا سالی با نتایج متناقض بود؛ از یکسو افزایش اندکی در حجم فروش مشاهده شد و از سوی دیگر، تولید و درآمدها کاهش بیشتری داشتند.
بر اساس آمار اولیهای که Prometeia برای Confindustria Ceramica گردآوری کرده و در کنفرانس خبری پایان سال این انجمن ارائه شده است، حجم کل فروش در سال ۲۰۲۴ به ۳۷۶ میلیون مترمربع رسید که ۱.۹٪ نسبت به سال ۲۰۲۳ افزایش داشت. با این حال، همانطور که Augusto Ciarrocchi، رئیس Confindustria Ceramica تأکید کرد، این رشد جزئی تنها باعث حفظ فروش در سطح کاهشیافته سال ۲۰۲۳ شده است. در مقایسه با ارقام پیش از همهگیری کرونا در سال ۲۰۱۹ (۴۰۷ میلیون مترمربع)، این صنعت با کاهش حدود ۷.۵٪ مواجه شده است.
در پایان سال ۲۰۲۴، فروش داخلی کاشیهای سرامیکی ایتالیا به حدود ۸۵ میلیون مترمربع رسید (+۰.۳٪)، در حالی که صادرات به ۲۹۱ میلیون مترمربع افزایش یافت (+۲.۴٪). این رشد به دلیل بهبود تدریجی در بازارهای آمریکای شمالی و آسیا بود که اثرات چالشهای شدیدتر در اروپا را تا حدودی جبران کرد. بر اساس گزارش نهاد Prometeia-Confindustria Ceramica، سرمایهگذاری در ساختمانهای مسکونی در اروپای غربی در سال ۲۰۲۴، ۳.۵٪ کاهش یافت که در این میان، آلمان و فرانسه بیشترین افت را تجربه کردند. انتظار میرود که ایتالیا نیز در سال ۲۰۲۵ شاهد کاهش بیشتر باشد زیرا مشوقهای بازسازی به پایان خواهند رسید. در مقابل، چشمانداز در ایالات متحده و کشورهای حوزه خلیج فارس روشنتر است، زیرا تخمین زده میشود که سرمایهگذاری در ساختوساز مسکونی در آمریکا ۳.۸٪ و در کشورهای خلیج فارس ۳.۲٪ افزایش داشته باشد.
کاهش تولید و درآمد
شرایط چالشبرانگیز صنعت کاشی ایتالیا با دو آمار منفی دیگر تأیید میشود:
تولید کل کاشیها ۲٪ کاهش داشته و به حدود ۳۶۶ میلیون مترمربع رسیده است.
گردش مالی صنعت ۵٪ کاهش یافته و به کمتر از ۶ میلیارد یورو رسیده است. این کاهش عمدتاً ناشی از افت قیمت فروش بوده است.
چالشهای صنعتی در دستور کار اتحادیه اروپا
آگوستو چیاروکی، رئیس Confindustria Ceramica، در مورد چندین چالش کلیدی صنعت سرامیک سخن گفت که شامل کربنزدایی، انرژی و رقابت ناعادلانه است. وی تأکید کرد که این مسائل به شدت وابسته به تصمیماتی هستند که در سطح اتحادیه اروپا اتخاذ خواهند شد.
وی در مورد کربنزدایی اظهار داشت که صنعت سرامیک ایتالیا از رویکردی عملگرایانه حمایت میکند، رویکردی که با در نظر گرفتن زمانبندیهای واقعی و متناسب با پیشرفت فناوری، مانع از اعمال فشار اضافی بر این صنعت شود. Ciarrocchi خواستار تعیین استانداردهای زیستمحیطی واقعبینانه شد که از رویکرد ایدئولوژیکی فاصله گرفته و بر اهداف و زمانبندیهایی تمرکز کند که امکانپذیر و قابل اجرا باشند.
او همچنین بر ضرورت فوری اصلاح سیستم ETS تأکید کرد و بیان داشت که این سیستم، منابع را از اقتصاد واقعی به سمت بازارهای مالی منحرف کرده است. به گفته او، الزام به خرید سهمیههای CO2 در شرایطی که جایگزینهای فناورانه موجود نیستند، عملاً نوعی مالیات بر تولید محسوب میشود.
همچنین، چیاروکی به انتقاد از بازنگری اتحادیه اروپا در استانداردهای BREF مربوط به صنعت سرامیک پرداخت. او گفت که محدودیتهای پیشنهادی بسیار پایین و غیرعملی هستند و هیچ ارزیابی اقتصادی برای بررسی پایداری واقعی این محدودیتها انجام نشده است.
در نهایت، وی خاطرنشان کرد که قیمت گاز طبیعی و برق در ایتالیا بهطور قابلتوجهی بالاتر از سایر کشورهای اروپایی و رقبای بینالمللی است و این مشکل تنها از طریق تکمیل بازار انرژی واحد اروپا حل خواهد شد.
درخواست افزایش تعرفههای ضد دامپینگ برای واردات کاشی از هند
یکی از نگرانیهای دیگر Ciarrocchi رقابت ناعادلانه در بازار جهانی بود. او اشاره کرد که کاشیهای ارزانقیمت وارداتی از هند، که در کارخانههایی با استانداردهای ضعیف کاری و زیستمحیطی تولید میشوند، بهطور فزایندهای در حال ورود به بازار اروپا هستند.
تعرفههای ضد دامپینگ فعلی که کمتر از ۱۰٪ هستند، کاملاً ناکارآمد بودهاند. Ciarrocchiخواستار افزایش قابلتوجه این تعرفهها شد و همچنین اقدامات مشابهی را برای واردات ظروف چینی از چین پیشنهاد کرد.
او همچنین بر اهمیت تصویب قانون “ساخت کجا” (Made in) در اروپا تأکید کرد که الزام به ذکر محل تولید محصول را اجباری میکند و از مصرفکنندگان اروپایی محافظت خواهد کرد.
چالش صادرات به ایالات متحده
در این نشست همچنین نگرانیهایی در مورد افزایش احتمالی تعرفههای واردات ایالات متحده مطرح شد. صنعت کاشی ایتالیا بزرگترین صادرکننده کاشی به ایالات متحده از نظر ارزش و سومین از نظر حجم است و در ۱۰ ماه نخست سال ۲۰۲۴ ۲۳.۵ میلیون مترمربع کاشی به این کشور صادر کرده است.
Ciarrocchi گفت: “ما به توانایی صنعت کاشی ایتالیا در مذاکره و تعامل با حمایت نهادهای دولتی خود اطمینان داریم. کیفیت محصولات و قیمتهای فروش ما، که بهطور میانگین دو برابر رقبا در بازار آمریکا هستند، نقطه قوت ما خواهد بود.”
آمار اولیه ۲۰۲۴ برای صنعت کاشی و سرامیک ایتالیا
شاخص | ۲۰۱۹ | ۲۰۲۰ | ۲۰۲۱ | ۲۰۲۲ | ۲۰۲۳ | % تغییر ۲۳/۲۲ | پیشبینی ۲۰۲۴ |
---|---|---|---|---|---|---|---|
تولید (میلیون مترمربع) | ۴۰۰.۷ | ۳۴۴.۳ | ۴۳۵.۳ | ۴۳۱.۲ | ۳۷۳.۷ | -۱۳.۳٪ | ~ ۳۶۶ (-۲.۰٪) |
فروش داخلی (میلیون مترمربع) | ۸۳.۵ | ۷۳.۳ | ۹۱.۲ | ۹۲.۷ | ۸۴.۴ | -۹.۰٪ | ۸۵ (+۰.۳٪) |
صادرات (میلیون مترمربع) | ۳۲۳.۴ | ۳۱۷.۷ | ۳۶۴.۱ | ۳۵۶.۲ | ۲۸۴.۸ | -۲۰.۱٪ | ۲۹۱ (+۲.۴٪) |
فروش کل (میلیون مترمربع) | ۴۰۶.۹ | ۳۹۱.۰ | ۴۵۵.۳ | ۴۴۸.۹ | ۳۶۹.۲ | -۱۷.۸٪ | ۳۷۶ (+۱.۹٪) |
گردش مالی (میلیون یورو) | ۵,۳۴۱ | ۵,۱۳۲ | ۶,۱۶۶ | ۷,۱۸۶ | ۶,۱۷۵ | -۱۴.۱٪ | ~ ۵,۹۰۰ (-۵.۰٪) |
پویش جدید “سرامیکهای ایتالیا” با تمرکز بر مسئولیتپذیری زیستمحیطی
“من مسئولیت را انتخاب میکنم. شما هم باید همین کار را بکنید” عنوان پویش ارتباطی جدیدی است که سرامیکهای ایتالیا در ۱۳ ژانویه در شبکههای اجتماعی راهاندازی کرده است. این کمپین در ایتالیا، فرانسه و آلمان آغاز شد و قرار است به اسکاندیناوی، اتریش، سوئیس، کشورهای بنلوکس و بازارهای انگلیسیزبان از جمله ایالات متحده، کانادا و بریتانیا گسترش یابد.
این پویش دو اولویت اصلی صنعت سرامیک ایتالیا را برجسته میکند: ایجاد رقابت منصفانه در تجارت جهانی ، تعهد قوی به محیطزیست و مردم و جوامع محلی . صنعت سرامیک ایتالیا از دهه ۱۹۷۰ در تلاش بوده است تا اثر زیستمحیطی خود را کاهش دهد. در طول این ۵۰ سال، این صنعت سرمایهگذاریهای کلانی انجام داده است که منجر به کاهش آلایندههای هوا، بازیافت ضایعات تولید و کاهش مصرف انرژی در هر مترمربع کاشی شده است.
علاوه بر این، استانداردهای ایمنی پیشرفته در محل کار، برنامههای آموزش کارکنان و برنامههای رفاهی گسترده نیز در این صنعت اجرا شدهاند.