بخش کاشی سرامیکی سال ۲۰۲۴ را با درآمدی معادل ۶.۱ میلیارد یورو به پایان رساند، که نسبت به سال ۲۰۲۳ حدود ۱.۸٪ کاهش داشته است. سرمایهگذاریها به دلیل هزینههای بالای انرژی و سیستمی از گواهیهای انتشار (ETS) که همچنان منابع حیاتی را تخلیه میکند، با کاهش ۱۹.۴٪ مواجه شدند. همچنین نگاهی خواهیم داشت به چهار بخش دیگر این صنعت: چینیآلات بهداشتی، ظروف میز غذا، خاکهای سنگین و نسوزها.
با ۲۴۸ شرکت، بیش از ۲۶,۰۰۰ کارمند مستقیم و گردش مالی کلی ۷.۵ میلیارد یورو، صنعت سرامیک ایتالیا گواهی بر قدرت پایدار سیستم تولیدی این کشور است، علیرغم چالشهای موجود در حوزه انرژی و مقررات. آمارهای عملکردی این صنعت توسط کنفدراسیون صنعت سرامیک ایتالیا (Confindustria Ceramica) در گزارش آماری سال ۲۰۲۴ ارائه شده است، گزارشی که تمامی بخشهای تحت پوشش این انجمن را شامل میشود (کاشی و صفحات سرامیکی، چینیآلات بهداشتی، چینی و ظروف میز، نسوزها، سرامیکهای فنی و محصولات خاک سنگین) و طی کنفرانس مطبوعاتی میانه سال به عنوان بخشی از نشست سالانه اعضای انجمن رونمایی شده است.
کاشی و اسلب: رشد در صادرات
بخش کاشی و صفحات سرامیکی سال ۲۰۲۴ را با نتایجی کمی بهتر از برآوردهای اولیه منتشر شده در دسامبر گذشته به پایان رساند. فروش کل به ۳۷۸.۳ میلیون متر مربع رسید (+۲.۵٪ نسبت به ۲۰۲۳)، که گردش مالی ۶.۱ میلیارد یورو (-۱.۸٪) را به همراه داشت.
صادرات همچنان ستون فقرات این صنعت باقی ماند و ۸۲٪ از کل درآمدها (۵ میلیارد یورو، کاهش ۱.۴٪ نسبت به ۲۰۲۳) و ۷۷.۶٪ از حجم فروش (۲۹۳.۵ میلیون متر مربع، +۳.۱٪) را تشکیل داد. با وجود فشارهای قیمتی، ارزش متوسط صادرات در سطح بالای ۱۷ یورو به ازای هر متر مربع باقی ماند، که نشاندهنده توانایی صنعت سرامیک ایتالیا در حفظ حضور قدرتمند در بازارهای بینالمللی با محصولاتی شناختهشده از نظر طراحی، کیفیت و نوآوری است.
فروش داخلی ایتالیا در سطح سال ۲۰۲۳ باقی ماند و ۸۴.۷ میلیون متر مربع (+۰.۴٪) به فروش رسید، معادل ۱.۱ میلیارد یورو درآمد (-۳.۷٪).
تولید کل اندکی کاهش یافت و به ۳۶۹.۸ میلیون متر مربع رسید (-۱.۱٪) که توسط ۱۲۲ شرکت با ۱۸,۰۰۹ کارمند مستقیم انجام شد.
اگرچه نتایج سال ۲۰۲۴ پس از رکود شدید سال ۲۰۲۳ بهطور کلی ثابت ماند، اما منفیترین رقم سال مربوط به سرمایهگذاریهای فناوری بود که با کاهش ۱۹.۴٪ به ۳۸۲ میلیون یورو رسید، معادل ۶.۳٪ از گردش مالی این بخش. به گفته آگوستو چیارروکی، رئیس Confindustria Ceramica، این افت عمدتاً ناشی از عدم قطعیتهای مقرراتی (برنامه گذار ۵.۰ کاملاً بیاثر بوده)، افزایش ساختاری هزینههای انرژی و سازوکار ETS اتحادیه اروپا است که حاشیه سود شرکتها را کاهش میدهد. چیارروکی خاطرنشان کرد: «قیمتهای ETS از ۱۰ یورو در سال ۲۰۱۸ به ۷۵ یورو در حال حاضر رسیده است، که هزینهای حدود ۱۲۰ میلیون یورو در سال برای شرکتها ایجاد میکند.»
مسئله انرژی و تنشهای تجاری
در موضوع پایداری، چیارروکی خاطرنشان کرد که تولید کاشی در ایتالیا در حال حاضر به سطح بسیار بالایی از بهرهوری دست یافته است. وی گفت: «صنعت سرامیک ایتالیا اکنون دارای پایینترین سطح انتشار در جهان است و در حال حاضر نمیتوان انتظار پیشرفت فناوری قابل توجه دیگری به سوی کربنزدایی داشت.»
انرژی همچنان مسئلهای بحرانی باقی مانده است. در سطح ملی، Confindustria Ceramica دو درخواست دارد: حذف شکاف میان قیمت گاز ایتالیا (PSV) و شاخص معیار اروپایی (TTF) که بین ۲ تا ۵ یورو به ازای هر مگاوات ساعت متغیر است، و اجرای یک سازوکار “رهایی گاز” (Gas Release) که بتواند پاسخی ساختاری به نیازهای شرکتها ارائه دهد.
در خصوص سیستم ETS، انجمن خواستار آن است که صنعت سرامیک در میان بخشهای مشمول جبران هزینههای غیرمستقیم قرار گیرد و کاهش برنامهریزیشده سهمیههای رایگان از سال ۲۰۲۶ به تعویق افتد، حداقل تا زمانی که گزینههای واقعی فناورانه در دسترس باشند.
تجارت بینالمللی نیز حوزهای نگرانکننده است. چیارروکی گفت: «یک توافقنامه اتحادیه اروپا و آمریکا در مورد تعرفهها حیاتی است و باید هر چه سریعتر نهایی شود.» وی درباره هدف دولت ترامپ برای بازگرداندن تولید به آمریکا افزود که صنعت سرامیک ایتالیا پیشاپیش در این مسیر حرکت کرده و اکنون یکسوم از تولید کاشی آمریکا را در اختیار دارد.
مسئله حساس دیگر افزایش شدید واردات کاشیهای هندی به اروپا است. وی خاطرنشان کرد: «این محصولات از یارانههای دولتی بهرهمند هستند و شامل اشکال مختلف دامپینگ اقتصادی، زیستمحیطی و اجتماعی میشوند.» صادرات کاشی هند به اروپا در سال ۲۰۲۳ با رشد ۶۷٪ روبهرو شد، در سال ۲۰۲۴ ثابت ماند و در سهماهه اول ۲۰۲۵ نیز ۱۰٪ دیگر افزایش یافت. چیارروکی گفت: «تعرفههای ضد دامپینگ موجود در اروپا بسیار پایین هستند و بهطور سیستماتیک جذب میشوند. اقدامات فوری ضروری است، و هرگونه مذاکره در مورد توافقنامه تجارت آزاد اتحادیه اروپا و هند باید سرامیک را مستثنی کند تا زمانی که این مسائل حل و فصل شوند. آنچه ما واقعاً به آن نیاز داریم، تصویب قانون اتحادیه اروپا درباره برچسبگذاری منشاء محصولات است تا مصرفکنندگان اروپایی در تصمیمات خرید خود آگاه و توانمند شوند.»
چرسای ۲۰۲۵ از پیش فروخته شده است
سه ماه پیش از آغاز به کار، چهل و دومین دوره نمایشگاه چرسای، نمایشگاه بینالمللی کاشی سرامیکی و تجهیزات حمام که قرار است از ۲۲ سپتامبر در بولونیا برگزار شود، تمامی فضای ۱۵۵,۰۰۰ متر مربعی خود (۱۰,۰۰۰ متر مربع بیشتر از سال ۲۰۲۴) را فروخته است.
ویژگیهای جدید امسال شامل انتقال کامل بخش نصب کاشی به سالن ۱۹ و حضور گستردهتر غرفهگذاران تجهیزات حمام است.
چیارروکی در پایان گفت: «چرسای همچنان سرمایهگذاری شرکتها را به خود جلب میکند، چرا که بهترین پلتفرم برای تعامل میان تولیدکنندگان، توزیعکنندگان و دنیای طراحی باقی مانده است.»
عملکرد سایر بخشهای صنعت سرامیک
حدود ۲۰٪ از درآمد کل صنعت سرامیک در سال گذشته توسط بخشهایی غیر از کاشیها تولید شده است.
صنعت خاک سنگین با ۵۷ شرکت و ۳,۰۰۰ کارمند، در سال ۲۰۲۴ حدود ۴.۱ میلیون تن آجر و کاشی تولید کرده و درآمدی معادل ۷۰۰ میلیون یورو ایجاد کرده است، عمدتاً در بازار داخلی.
صنعت چینیآلات بهداشتی ایتالیا شامل ۳۱ شرکت است که ۲۸ مورد از آنها در منطقه چیویتا کاستلانا (ویتر بو) مستقر هستند و در مجموع ۲,۷۰۰ نفر را بهکار گرفتهاند. در سال ۲۰۲۴، تولید به ۳.۲ میلیون قطعه رسید و درآمدی معادل ۴۱۴ میلیون یورو ایجاد کرد که ۴۰٪ آن (۱۶۵ میلیون یورو) از صادرات حاصل شده است.
صنعت نسوزها متشکل از ۳۰ شرکت با ۱,۵۴۶ کارمند است که در مجموع ۲۷۰,۵۰۰ تن تولید داشتهاند و درآمدی معادل ۳۴۸ میلیون یورو (+۱٪) ایجاد کردهاند که شامل ۱۶۰ میلیون یورو فروش داخلی و بیش از ۱۸۸ میلیون یورو صادرات است.
در نهایت، بخش ظروف سرامیکی شامل ۸ شرکت با ۶۶۸ کارمند است که در سال ۲۰۲۴ حدود ۹,۶۰۰ تن محصول تولید کردهاند، معادل گردش مالی ۵۷.۸ میلیون یورو (+۳٪). بازار داخلی ۷۵٪ از حجم و ۶۳٪ از کل درآمد را تشکیل داده است.