بر اساس آمار اولیه تهیه شده توسط مرکز تحقیقات Mecs - Acimac، فروش بخش فناوری سرامیک ایتالیا در سال ۲۰۲۴ با کاهش ۲۴ درصدی همراه بوده است. پائولو لمبرتی، رئیس Acimac، اظهار داشت: "این نتیجه کاملاً قابل پیشبینی بود و ناشی از عوامل متعددی بوده است. ما به بهبودی در سال ۲۰۲۶ امیدواریم."
بخش ماشینآلات و تجهیزات سرامیکی ایتالیا سال ۲۰۲۴ را با فروش کلی ۱.۸ میلیارد یورو به پایان میرساند. این میزان نشاندهنده کاهش ۲۴ درصدی تولید و بازگشت به سطوح سال ۲۰۱۹ است، یعنی آخرین سال پیش از وقوع بحرانهای جهانی مانند همهگیری کرونا، بحران مواد اولیه، تورم و جنگها.
بر اساس آمار تهیه شده توسط مرکز تحقیقات Mecs – Acimac این رکود هم بر صادرات و هم بر بازار داخلی تأثیر گذاشته است. بازار داخلی با تولید ۴۸۰ میلیون یورو با کاهش ۲۶ درصدی نسبت به سال گذشته مواجه شد، در حالی که صادرات به ۱.۳۲ میلیارد یورو کاهش یافت که نسبت به سال ۲۰۲۳، ۲۳.۴ درصد کمتر است. این کاهش در تمامی مناطق جغرافیایی مشاهده شد، بهویژه در آمریکا و اروپا، اگرچه در برخی بازارها مانند الجزایر و ویتنام نشانههای مثبتی دیده شده است.
اما نیروی محرکه اصلی در سالهای آینده میتواند از بازیابی صنعت ساختوساز ناشی شود، با سرمایهگذاریهای جهانی که پیشبینی میشود طی چهار سال آینده به ۱ تریلیون یورو برسد، از جمله ۷۰۰ میلیارد یورو در آسیا. در نتیجه، پیشبینی میشود تولید جهانی کاشی تا سال ۲۰۲۸ همچنان رشد کند.
پائولو لمبرتی در این خصوص گفت:
“ما در حال گذراندن یک دوره بسیار چالشبرانگیز هستیم که نمیتوان آن را انکار کرد و کاملاً قابل پیشبینی بود. بخشی از این بحران دورهای است، اما عوامل دیگری مانند رقابت بینالمللی شدید، بهویژه از چین، کاهش طبیعی پس از سرمایهگذاریهای بزرگ سالهای اخیر مشتریان ما و افزایش هزینههای تولید ما نیز نقش دارند.
در مورد بازار داخلی، ما از سیاستهای جدید Industry 5.0 راضی نیستیم، زیرا این برنامه هنوز به دلیل محدودیتهای قابلتوجه برای صنایعی که تحت مقررات ETS قرار دارند، بهطور مؤثر اجرا نشده است. از طرفی، تغییرات پیشنهادی ممکن است دامنه اجرا را گسترش دهد، اما ممکن است شرکتها نتوانند به دلیل زمان محدود از این مشوقها استفاده کامل کنند. برنامه محدود کردن مشوقهای Industry 4.0 دولت برای سال ۲۰۲۵ نیز مانع دیگری است.
در مورد صادرات، ما به دقت تقاضای رو به رشد کاشیها، بهویژه در آسیا و خاورمیانه، را رصد میکنیم که ناشی از سرمایهگذاریهای قابلتوجه پیشبینیشده طی چهار سال آینده است. با این حال، صنعت ما برای یک سال سخت در ۲۰۲۵ آماده میشود و امیدواریم که در سال ۲۰۲۶ به رشد بازگردیم. در همین حال، مایلم بر ارزش صنعت ما تأکید کنم، که همچنان از طریق توسعه راهحلهای دیجیتال پیشرفته و فناوریهای کارآمدتر در حال پیشرفت است، همانطور که موفقیت نمایشگاه Tecna و کنفرانس Ceramica di Valore نشان داد.”