این طرح سرمایهگذاری سه ساله به ارزش حدود 400 میلیون یورو است، شامل تقریبا 100 میلیون یورو قرار است صرف ساخت یک کارخانهی کاشی جدیدBotucatu (São Paulo) شود.
Duratex یک گروه برزیلی بزرگ است که برندهای Ceusa و Portinari (تولیدکنندههای کاشی سرامیکی که به ترتیب در سالهای2017 و 2019 تصاحب شدند)، Deca و Hydra (چینی بهداشتی، شیرهای آب، لوازم جانبی)، Duratex و Durafloor (محصولات چوبی برای صنعت مبلمان، کفپوش لمینیت و وینیل) یک برنامهی سرمایهگذاری 5.2 میلیارد رآل برزیل (به طور تخمینی 400 میلیون یورو) برای حفظ چرخهی رشد جدید گروه در دورهی 2024–2021 را تأیید کرده است. برای تأکید بر شروع فاز توسعهی جدید، کمپانی اعلام کرده است که در 15 جولای نامش به Dexco تغییر میکند.
همانطور که رئیس هیئت مدیره Antonio Joaquim de Oliveira (عکس سمت چپ) توضیح داد، از سرمایهگذاریها برای توسعهی تمام بخشهای گروه استفاده خواهد شد.مبلمان، حمام، کاشیها و چوب (تجارت مرکزی Dexco که 500 میلیون رآل برزیل، حدود 80 میلیون یورو دریافت خواهد کرد) تا ظرفیت تولید به میزان 10% افزایش پیدا کند و پایگاه جنگلداری در شمال شرقی برزیل گسترش یابد.
اما جاهطلبانهترین پروژه معطوف به بخش کاشی خواهد بود. علاوه بر مدرنیزه کردن خطوط موجود در Urussanga و Criciuma ( Santa Catari) و نصب تجهیزات اتوماتیک جدید، Dexco قصد دارد که 600 میلیون رآل برزیل (حدود 96 میلیون یورو) در ساخت یک کارخانهی Industry 4.0 در Botucato در استان São Paulo سرمایهگذاری کند که قرار است در سال 2023 راهاندازی شود. Antonio Joaquim de Oliveira میگوید: “مدرنترین کارخانه در برزیل خواهد بود”. “دو خط برای اسلبهای بزرگ و ظرفیت تولید 10 میلیون متر مربع در سال را خواهد داشت که حجم کل گروه را تا 35% افزایش میدهد”، در مقایسه با سطح تولید فعلی که حدود 28 میلیون متر مربع در سال است.” او ادامه میدهد: “ما Botucato را به خاطر مکان آن که نزدیک به پر جنب و جوشترین بازارهای برزیل است، دسترسی بیشتر به گاز طبیعی و مجاورت آن با سایر واحدهای گروه در بخش چوب (در Agudos) و مبلمان حمام( Jundiaí) انتخاب کردیم.”بیشترین مبلغ (1.1 میلیارد رآل برزیل، حدود 175 میلیون یورو) به Deca به منظور افزایش 30 درصدی ظرفیت بخش چینی بهداشتی (550 میلیون رآل برزیل، بیش از نیمی از آنچه صرف اتوماسیون کارخانه خواهد شد) و به میزان 35% به بخش شیرآلات (600 میلیون رآل برزیل) اختصاص داده خواهد شد.
کل برنامهی سرمایهگذاری از سرمایهی سهامداران تأمین خواهد شد، Oliveira اشاره کرد: ” در طول بیش از سه سال پخش شد تا سطح بدهیها پایین بماند”. در نتیجه، تولید در سه بخش تجاری به تدریج از الآن تا 2024 گسترش پیدا خواهد کرد و باعث بهبود سود ناخالص خواهد شد. به همین دلیل تیمهای بخشهای حمام (Deca) و کاشی در نیمهی اول سال 2021 ادغام شدند، حرکتی که Oliveira انتظار دارد همافزایی به ارزش 150 میلیون رآل برزیل (حدود 24 میلیون یورو) را در یک دورهی چهار ساله ایجاد کند.
در کنار افزایش تولید، طرح پیشرفت Dexco ابتکارات موازی مانند ایجاد یک بودجهی Corporate Venture Capital (همراه با سرمایهی اولیهی 100 میلیون رآل برزیل یا حدود 16 میلیون یورو) برای سرمایهگذاری در راهاندازی و افزایش مقیاس دخیل در نوآوری فنی فرآیندها و محصولات مناسب برای یکپارچهسازی تجارت کمپانی را در بر میگیرد.
100 میلیون رآل برزیل دیگر برای دستیابی به یک سهام جزئی درABC da Construção، یک کمپانی توزیع مواد ساختمانی با زنجیرهای از 93 مغازهی فیزیکی در استانهای São Paulo، Rio de Janeiro و Minas Gerais استفاده شده است. طبق گفتهی Oliveria ، این کمپانی پتانسیل رشد بالایی دارد و از پیش به لجستیک عالی و تجارت بازرگانی تثبیت شدهای میبالد. در این مورد، هدف Dexco رساندن تدارکات از نزدیک به مصرفکنندگان نهایی و درک بهتری از نیازهای آنهاست، در حالی که تواناییهای دیجیتال خود را در مدیریت دادهی بازار را نیز گسترش میدهد. گام دیگری به سوی حضور در بازار خرده فروشی افتتاح اولین مغازهی شعبهی Dexco خواهد بود که برای 2022 برنامهریزی شده است.
Oliveria میگوید: “ما به روند بازار ساختمان سازی عمرانی خوشبین هستیم که انتظار میرود حداقل تا سه سال آینده مثبت باقی بماند.” “70% از فروش ما برای بازسازیها هستند و هنوز برموج توسعهی املاک برزیلی سوار هستیم که در سال 2019 آغاز شد”.
نتایج 2021-2020
گروه Dexco که سهامداران اصلی آن Itausa (Investimentos Itaú SA) و Bloco Seibel هستند، یک درآمد خالص کل 88.5 میلیارد رآل برزیل در سال 2020 (به طور تخمینی 940 میلیون یورو، افزایش 17.3 درصدی در سال 2019، همراه با EBITDA 21.9 درصدی در 1.29 میلیون رآل برزیل (%41.7+) را گزارش داد.
بخش چوب به میزان 55.3 درصد، Deca (مبلمان حمام) 29.2% و بخش کاشی 15.5% در نتایج فروش سهم داشتند.
بخش کاشی همانی بود که بیشترین افزایش درآمد (82.3+ درصد نسبت به سال 2019) را ثبت کرده است تا به 910.9 میلیون رآل برزیل برسد (به طور تخمینی 145.5 میلیون یورو) که با افزایش درصد مشابهی در حجم فروش به 24.3 میلیون متر مربع به دست آمده است (فرآیند ادغام Portinari در سال 2020 پس از حصول مالکیت در 22 می 2019 کامل شد و در همان سال خط جدیدی برای تولید کاشی بزرگ به کار افتاد). گرچه صادرات افزایش یافت، اما تنها حدود 10% از درآمد را تأمین میکرد.
نتایج نیمسال اول 2021 حتی مثبتتر هم هستند. درآمد خالص کل به میزان %69.5 در مقایسه با نیمهی اول 2020 افزایش پیدا کرد و به 3.74 میلیارد رآل برزیل (حدود 598 میلیون یورو) همراه با افزایش 26.6 درصدی EBITDA رسید. درآمدها در هر سه بخش به شدت رشد کردند: چوب %83.3+ ( حجم فروش %43.2+)، مبلمان حمام %54.7+ (حجم فروش %37.2+) و کاشی سرامیکی %48+ (حجم فروش %31.8+ به 12.3 میلیون متر مربع).