بخش سرامیک این گروه بریتانیایی سال مالی گذشته را با افزایش %15.8 درآمد به 282.4 میلیون پوند یا %42.6 از درآمد تلفیقی گروه به پایان رساند.
سال مالیای که در 3 آوریل 2021 به پایان رسید هشتمین سال متوالی رشد برای Victoria PLC، گروه کفپوشسازی بریتانیایی با فعالیتهای تولید و فروش در حوزهی کاشیهای سرامیکی، فرش، LVT، زیرلایه و لوازم جانبی بود. درآمد خالص تلفیقی گروه به 662.3 میلیون پوند رسید که نسبت به سال گذشته %6.6 افزایش یافته بود (%7.4+ در نرخهای مبادلهی ثابت) درحالیکه EBITDA به 127.4 میلیون پوند و سود ناخالص EBITDA به %19.2 افزایش یافتند.
رشد متحیّر کنندهی گروه در بخش کاشی سرامیکی از همه چشمگیرتر است، که Victoria PLC با کمپانیها و برندهایی که در 4 سال گذشته تصاحب کرده اکنون در این حوزه یکی از عاملان اصلی جهانی است. اولین تصاحب شامل تولید کنندهی کاشی ایتالیایی Ceramica Serra در سال 2017 بود که با Kerabar، Ibero و Saloni در اسپانیا و سپس دوباره در ایتالیا با Ceramiche Ascot and Keradom در سال 2020 و اخیراً با Ceramiche Colli و Ceramiche Senta Maria در 21 آوریل امسال دنبال شد. این سرمایهگذاری 35 میلیون یورویی آخر برای توسعهی ظرفیت تولید عملیات ایتالیایی (که اکنون به 25 میلیون متر مربع در سال میرسد) و برای گسترش محصولات و پورتفولیوی برند ضروری بود.
در سال مالی گذشته به جز تصاحبهای ماه آوریل، درآمدهای بخش کاشی سرامیکی (برای اولین بار تا به حال) از تجارت مرکزی گروه کفپوش نرم در اروپا بالاتر رفتند. از میان سه بخش عملیاتی گروه، UK & Europe Ceramic Tiles که شامل تمام عملیات بخش کاشی در ایتالیا و اسپانیا میشود. یکی از موارد دارای بیشترین افزایش درآمد بود که با %15.8 افزایش به 282.4 میلیون یورو یا %42.6 از درآمد تلفیقی گروه رسید. Keradom که در دسامبر 2020 تصاحب شد، در یک دورهی چهار ماهه در ترازنامهی صورت وضعیت مالی واحد تجاری مشارکت کرد.
بخش UK & Europe Flooring که عملیات در بخشهای فرش، زیرلایه، LVT، چمن مصنوعی و لوازم جانبی در انگلستان، ایرلند، هلند و بلژیک را در بر میگیرد، درآمدی اندکی کمتر به میزان 280.4 میلیون پوند (کاهش %0.6 نسبت به سال قبل) معادل با %42.3 از مقدار کل را اعلام کرد. Australia BU نیز در بخش کفپوش نرم کار میکند و فروش 99.6 میلیون پوند را گزارش داده است.
افزون بر این، بخش کاشی سرامیکی همان بخشی است که بالاترین سود ناخالص را در سال مالی گذشته به دست داد، جدا از %7.7 کاهش در EBITDA که ناشی از آثار موقتی تصاحب Ibero، Ascot و Keradom بود. در تمام موارد، سود ناخالص EBITDA معادل با %22.3 بود، درحالیکه این مقدار برای بخش کفپوش نرم تنها %17.5 بود.
برجستهترین عملکرد به Victoria Italia تعلّق داشت که از درآمد 100 میلیون یورویی عبور کرد. گرچه شیوع همهگیری ادغام کامل Ascot را پس از تصاحب آن در مارس 2020 چند ماه عقب انداخت. درآمد به دست آمده در ایتالیا در طی 12 ماه به میزان %46 رشد کرد و از 34.6 میلیون پوند به 85.2 میلیون پوند رسید که به خاطر تصاحب مشتریهای عمدهی جدید و نفوذ به بازارهای جدید، به ویژه اروپای شرقی و آمریکای شمالی بود.
پس از تصاحب Colli و Santa Maria، Victoria Italia به سمت 150 میلیون یورو پیش میرود. به علاوه همانطور که بورد Victoria توضیح داد، این عملیات در سال اول بیش از 10 میلیون یورو EBITDA اضافه خواهد کرد، رقمی که در سال 2022 به محض درونسپاری تولید کاشی که اکنون به دلیل عدم ظرفیت کافی در خارج از مجموعه انجام میشود، افزایش خواهد یافت.
در کنار سیاست رشد بر پایهی تصاحب بخش کاشی سرامیک، واحد چند ملّیتی کفپوش به سرمایهگذاریهای عمده در رشد آلی ادامه داده است. در طول این 4 سال، گروه دهها میلیون یورو برای امکانات و تجهیزات واحد کاشی خود با هدف بهبود بهرهوری، کیفیت، لجستیک و سرویس سرمایهگذاری کرده است. این موضوع در مورد Ascot آشکار است، که در آن فرآیند مدرنیزه کردن دپارتمان پولیشکاری تازه تکمیل شده است و اکنون پس از فقط یک سال به سوددهی ثابتی رسیده است. برنامهریزی برای 15 میلیون یورو سرمایهگذاری جدید در ایتالیا در سال 2022-2021 گواه دیگری است که بخش زیادی از آن بر روی رشد آلی متمرکز خواهد بود.
گرچه Victoria یک شرکت ثبت شده در بورس است و در نتیجه به جوانب مالی تجارت خود واقف است، مدیر عامل گروه، Philippe Hamers توضیح داد که “Victoria یک شرکت صنعتی است که در تجارت کفپوش فعالیت میکند، نه یک سرمایهگذار مالی، و به توسعهی طولانی مدت این بخش علاقهمند است”. “ما برنامههای خیلی ویژهای برای رشد حضور خود در بخش سرامیک داریم و اکنون در حال بررسی چند فرصت هستیم که بعضی از آنها در ایتالیا هستند. ما علاقهی خاصی به ایتالیا و همچنین اسپانیا داریم، چون کیفیت و سبک محصولات سرامیکی ساخته شده در این دو جا در جهان بهترین هستند”.
Victoria PLC که با سرمایهسازی 1.5 میلیارد یورویی در فروش بورس اوراق بهادار قرار گرفته است، حدود 3500 کارمند و بیش از 20 کارخانه در انگلستان، اروپا، استرالیا و ایالات متحده دارد.