صنعت کاشی و سرامیک برزیل در سال 2022 شرایط اقتصادی بسیار نزولی را پشت سر گذاشت و انتظار میرود که این روند در سال 2023 کاهشیتر هم شود. هرچند این امکان نیز وجود دارد که از نیمه دوم سال جاری شاهد نخستین نشانههای بهبود در این صنعت باشیم.
فروش کاشی در برزیل، پس از سال فوقالعاده و استثنائی 2021، در سال 2022 روند کاهشی شدیدی را پشت سر گذاشت.
کاهش تقاضا در بازار داخلی برزیل، که 80 تا 90 درصد از کل تولید داخلی را جذب میکند، از اوایل ژانویه 2022 و به موازات افزایش نرخ تورم و نرخهای بهره مشاهده شد. بانک مرکزی برزیل با افزایش نرخ بهره مقدار آن را به رقم فعلی 13.75 درصد رساند که بالاترین مقدار از سال 2016 تاکنون است.
مصرف کاشی در برزیل، پس از رشد پیوسته در طول چند سال و رسیدن به رکورد 902 میلیون مترمربع در سال 2021، در سال گذشته با 18.3 درصد کاهش به 736 میلیون مترمربع در سال رسید. مقدار تولید نیز برای جلوگیری از انباشت بیش از اندازه محصولات، با 12 درصد کاهش به 929.6 میلیون متر مربع رسید.
با این وجود برزیل در بخش صادرات، نتایج بهتری را به دست آورد. مجموع صادرات این کشور بالغ بر 113 میلیون متر مربع است که هرچند کمتر از مقدار استثنائی 130 میلیون مترمربع در سال 2021 است، اما همچنان دومین نتیجه برتر از نظر حجمی محسوب میشود. به لطف افزایش متوسط قیمت فروش از 3.74 دلار در هر متر مربع به 4.53 دلار در هر متر مربع، ارزش صادرات در سال گذشته به 513 میلیون دلار رسید که 5 درصد بیشتر از مقدار به دست آمده در سال 2021 است.
افزایش شدید هزینههای مربوط به حملو نقل در ایالات متحده، که بزرگترین بازار صادراتی برای تولیدکنندگان کاشی در برزیل به شمار میآید، باعث کاهش قابلیت رقابتی تولیدکنندگان برزیلی و در نتیجه کاهش حجم فروش از 23.5 به 20.6 میلیون متر مربع شد. با این وجود میزان فروش با یک افزایش 2.9 درصدی به 119 میلیون دلار آمریکا رسید.
مصاحبه با Benjamin Ferreira Nato نایب رئیس و Maurici Borges مدیرعامل انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک برزیل Anfacer در شماره 152 مجله Ceramic World Review به انتشار رسیده است.