اشتراک گذاری در twitter
Tweet
اشتراک گذاری در facebook
Share
اشتراک گذاری در linkedin
Share
بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کاشی، سرامیک و چینی تهران CERAFAIR 2019

گفتگوی دنیای سرامیک با آقای مهندس عزیز زاده دبیر اجرایی انجمن تولید کنندگان کاشی و سرامیک کشور، در خصوص برگزاری نمایشگاه CERAFAIR2019 و دریافت آخرین تحولات و آمار تولید و صادرات صنعت و برنامه های پیش روی انجمن در سال 1398

Aziza Zadehهم زمان با آغاز فصل تابستان هر سال، دور دیگری از بزرگترین نمایشگاه صنعت کاشی و سرامیک کشور آغاز می شود ، نمایشگاه امسال از روز یکشنبه 9 تیر ماه به مدت چهار روز مانند همه ساله در مرکز نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار خواهد شد.

در این خصوص گفتگویی با آقای مهندس عزیز زاده دبیر اجرایی انجمن تولید کنندگان کاشی و سرامیک کشور ترتیب داده شد تا علاوه بر آگاهی از برنامه ها و تشریح ابعاد نمایشگاه امسال ، نظر انجمن را در خصوص شرایط فعلی صنعت کاشی، سرامیک و چینی کشور از زبان ایشان بشنویم.

دنیای سرامیک –  لطفاً در خصوص وضعیت صنعت در سال 97 در مقایسه با سالهای پیشین از حیث تولید، فروش و صادرات توضیحاتی ارائه فرمایید.

همانطور که اطلاع دارید وضعیت تولید کاشی و سرامیک همواره فراز و نشیب هایی داشته است بطوریکه اوج تولید در سال 91 به میزان 500 میلیون متر مربع بوده است که بیشترین مقدار تولید تا بحال بوده است. با اینکه ظرفیت نصب شده حدود 700 میلیون متر مربع می باشد اما از سال 92 به بعد حتی با ورود واحد های جدید میزان تولید همواره کاهشی بوده بطوریکه در سال 97 به حدود 383 میلیون متر مربع رسید و همچنین میزان صادرات که در سال 90 حدود 65 میلیون متر مربع بود درسال 97 به حدود 151 میلیون متر مربع افزایش یافت ولی متاسفانه علیرغم افزایش مقدار صادرات، ارزش متوسط هر متر مربع کاشی صادراتی از سال 1390 به بعد همواره کاهشی بوده بطوریکه از حدود 4 دلار در سال 90 به حدود 2 دلار در سال 97 کاهش یافته است  اما از نظر فروش داخلی اوج مصرف در سال 90 و 91 که رونق ساخت و ساز و پروژه های مسکن مهر بوده، ثبت گردیده است. اما این روند هم به دلیل رکود در ساخت و ساز و همچنین سایر شرایط اقتصادی رو به کاهش گذاشت بطوریکه آمارها حاکی از آن است که مصرف داخلی در سال 97 به زیر 200 میلیون متر مربع رسیده است.

دنیای سرامیک – لطفا مقایسه ای بین تعداد کارخانجات فعال و کارخانجاتی که نسبت به سال گذشته کاهش یا احتمالاً توقف تولید داشته اند، داشته باشید.

به دلیل شرایط اقتصادی از جمله رکود در ساخت و ساز و محدودیت های تحریم موجب گردیده که شرکت ها با ظرفیت غیر اقتصادی فعالیت نمایند بطوریکه آمار تولید نشان می دهد واحدهای تولیدی با ظرفیت حدود 50 درصد خود فعالیت می نمایند و همواره این شرایط موجب گردیده شرکت ها در حاشیه زیان قرار گیرند، به هرحال تعدادی از شرکت ها در سنوات قبل تعطیل شده اند و برخی پس از توقف راه اندازی شده اند و از طرفی علیرغم ظرفیت بالای ایجاد شده که همیشه مورد انتقاد این انجمن بوده همواره شاهد افتتاح واحدهای جدید نیز می باشیم که امیدواریم مسئولین محترم ایجاد ظرفیت های جدید را متوقف و سرمایه گذاران را به سمت ایجاد واحدهای تکمیل زنجیره این صنعت هدایت نمایند.

دنیای سرامیک –  با توجه به شرایط اقتصاد کنونی و تنش هایی که از طریق عوامل بیرونی و تحریم ها به صنعت وارد شده است، چه اقدامات و تبادل نظرهایی با وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت کاهش و رفع موانع تولید و تسهیل در برخی امور با پیگیری انجمن انجام شده است؟

از سال 97 با توجه به نوسانات ارزی، مشکلات تولیدکنندگان مضاعف گردیده و صدور بخشنامه های متعدد و متناقض شرایط فعالیت را برای تولیدکنندگان به مراتب سخت تر نموده است، هرچند که مشکلات این صنعت صرفاً مسائل ارزی نمی باشد و به سالیان قبل بر می گردد ولی علیرغم پیگیری های صورت گرفته توسط انجمن و برگزاری جلسات متعدد و مکرر بویژه با وزارت صنعت، معدن و تجارت، متأسفانه مشکلات همچنان پابرجاست و اقدام تأثیرگذاری جهت رفع موانع تولید و تسریع در کسب و کار صورت نگرفته است، از جمله مشکلات مهمی که می توان به آنها اشاره کرد عبارتند از: الف: تعرفه واردات مواد اولیه ضروری صنعت، ب: عدم وجود تعرفه ترجیحی، ج: عدم اجرای شفاف ماده20 قانون رفع موانع تولید، د: موضوع مالیات بر ارزش افزوده ه: موضوع الزام صادرکنندگان به برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور و: نوسانات نرخ ارز و افزایش قیمت مواد اولیه، حمل و نقل و …

دنیای سرامیک – با توجه به خروج نسبی صنعت ساختمان از حالت رکود در سال جاری، میزان استقبال از نمایشگاه را چگونه ارزیابی می کنید؟

باید بگویم خروج صنعت ساختمان از رکود، محسوس نمی باشد به هر حال با ظرفیت ایجاد شده در صنعت کاشی و سرامیک در شرایط رونق صنعت ساختمان باز هم باید به سمت صادرات حرکت کنیم که در این خصوص باید تسهیلات لازم از طرف مسئولین در اختیار صادرکنندگان قرار گیرد و اما در خصوص میزان استقبال از نمایشگاه باید بگویم نمایشگاه کاشی و سرامیک یک نمایشگاه شناخته شده ای است که همواره طی سنوات گذشته تاکنون مورد استقبال واحدهای تولید کاشی و سرامیک و صنایع وابسته قرار گرفته است و درخصوص نمایشگاه سال 98 نیز پیش بینی می گردد حضور شرکت ها همچون گذشته استمرار داشته باشد ولی آنچه مشهود است و در نمایشگاه سال 97 نیز اتفاق افتاد حضور پر رنگ برندها و توزیع کنندگان کاشی و سرامیک در نمایشگاه ها می باشد که بنظر می رسد این حضور درسال 98 نیز تکرار شود و همچنین در سال جاری تولیدکنندگان نیز حضور خوبی دارند.

دنیای سرامیک – لطفاً در خصوص اعضای جدید انجمن طی سال گذشته و همچنین شرکت های جدیدی که درخواست حضور در نمایشگاه امسال را برای اولین مرتبه دارند، اطلاعاتی ارائه فرمایید.

باید عرض کنم خوشبختانه تعداد اعضای انجمن همواره رو به افزایش بوده و در طی سال 97 و سال جاری تعدادی از شرکت های جدید درخواست عضویت در انجمن را داشته اند بطوریکه در حال حاضر حدود 96 عضو فعال داریم. درخصوص حضور شرکت های جدید در نمایشگاه سال 98 باید عرضم کنم همچون سنوات سال گذشته تعداد شرکت های مشارکت کننده در نمایشگاه متغیر می باشد به نحوی که تعدادی از شرکت های جدید با برندهای جدید در نمایشگاه مشارکت می کنند و تعدادی از شرکت هایی که در سال 97 مشارکت داشته اند در سال 98 بنا به صلاحدید حضور ندارند با شرکت های جدید جایگزین می شوند به هر حال فضای نمایشگاهی پر می شود.

دنیای سرامیک – چه تمهیداتی را انجمن برای حضور پررنگ تر فعالین صنعت ساختمان در نمایشگاه امسال اندیشیده است تا بتوان حداکثر بهره برداری را از فرصت ایجاد شده داشته باشیم؟

نمایشگاه کاشی و سرامیک نمایشگاه شناخته شده ای است ضمن اینکه انجمن همه ساله از طریق جراید بشکل عمومی اطلاع رسانی می کند و این اطلاع رسانی در تمامی جراید عمومی کشور از حداقل یک ماه قبل صورت    می گیرد از طرفی خود شرکت های مشارکت کننده نیز به نوعی اطلاع رسانی می کنند به نحوی که همواره نمایشگاه کاشی و سرامیک یکی از پر بازدید کنندگان نمایشگاه ها می باشد. از طرفی باید توجه کنیم که نمایشگاه کاشی و سرامیک یک نمایشگاه تخصصی می باشد. مهم، بازدیدکنندگان کیفی که منجر به انعقاد قرارداد با مشارکت کنندگان گردد، می باشد. اما در خصوص بازدیدکنندگان خارجی باید عرض کنم همچون سنوات گذشته مکاتباتی با سفارتخانه های کشورهای بازارهای هدف داریم و اطلاع رسانی می گردد و از آنها درخواست لازم جهت انعکاس موضوع به کشور متبوع خود بعمل می آید بطوریکه در سال 97 ما شاهد حضور 70 تا 80 نفر از تجار پاکستان در نمایشگاه بودیم که طبق برنامه ریزی صورت گرفته توانستیم آنها را دعوت کنیم و ضمن بازدید آنها از نمایشگاه، جلسات و نشست تخصصی داشته باشیم که قطعاً مورد بهره برداری تولیدکنندگان قرار گرفته است.

دنیای سرامیک – برنامه هایی را که در راستای اهداف و مأموریت های خویش همچنین اعتلای صنعت و توسعه همه جانبه در سال 98 خواهد داشت را اعلام فرمایید.

باید عرض کنم انجمن ها بر اساس اساسنامه خود رسالت و وظایفی دارند که می بایستی در چارچوب آن عمل نمایند بنابراین قانونگذار حیطه اختیارات و وظایف و فعالیت انجمن ها را تعریف و مشخص کرده است به هرحال انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک کشور نیز از این موضوع مستثنی نمی باشد هر چند که انجمن ها در ایران از قدمت بالایی برخوردار نمی باشند و بایستی به بلوغ کافی برسند با این حال هر انجمنی متناسب با شرایط و اعضاء خود فعالیت می نماید. هر چند که برخی از دوستان در مصاحبه های خود با نشریات تخصصی بطور خواسته یا ناخواسته همواره اعلام نظر می کنند که انجمن باید در حیطه های مختلف وارد شود در صورتیکه موارد مطرح شده آنها اصلاً در چارچوب اساسنامه انجمن نمی باشد اصلاً قانونگذار چنین اختیاری به انجمن ها نداده است و وظایفی را که دوستان بیان می کنند جزء وظایف و مسئولیت حاکمیت می باشد نه انجمن ها.

انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک کشور  به عنوان وظیفه ذاتی خود تلاش می کند در مرحله اول همگرایی اعضاء را افزایش دهد و مشارکت اعضاء را حداکثری کند. با این حال همواره تشتت آراء  و اختلاف نظر در کارهای گروهی وجود دارد و ما باید تلاش کنیم با فرهنگ سازی این اختلافات نظرها را به حداقل برسانیم و به قوت تبدیل کنیم.

ما باید از خود تحریمی خارج شویم. ما اطمینان داریم اگر اعضاء از سیاست ها و استراتژی های انجمن بصورت یکپارچه پیروی کنند قطعاً به نفع انها خواهد بود. اعضاء باید از تکروی پرهیز نمایند. به هر حال انجمن در سال 97 کارهای بسیار خوبی را از جمله: پیگیری موضوع الزام پیمان سپاری، کاهش قیمت پایه صادراتی از 4 دلار به 5/1 دلار، انجام داده است. ضمناً اینکه قطعاً پیگیری های انجمن در تصمیمات و سیاست گذاری های دولت و تصمیم گیران مؤثر بوده و این پیگیری ها همچنان با قدرت در سال 98 نیز ادامه خواهد داشت.

پوستر نمایشگاه را میتوانید از پیوست زیر دانلود نمایید:

مقالات مرتبط

نمایشگاه CERAMICS CHINA 2025

این نمایشگاه از 18 تا 21 ژوئن در شهر گوانگژو برگزار می‌شود و انتظار می‌رود بیش از 800 غرفه‌دار در آن حضور یابند.پس از موفقیت

مقاله های اخیر

عناوین اصلی

بیشتر بخوانید